Hallå,
Hittar inga svar som stämmer in med mina förutsättningar så jag startar en till tråd i ämnet.

Jag ska gjuta en en platta till mitt blivande utekök, 4,2 x 6,5 meter. Plattan ska gjutas nu på senhösten i Västerbotten. Formen tänker jag bygga med 195x45 reglar och isolera med 100 mm cellplast.

Prognoserna framöver är ca 5 plusgrader på dagen och ner mot nollan på natten. Man får nog ta höjd för att temperaturen kryper ner mot någon enstaka minusgrad men inte värre än så. Tack och lov ser värdet ut att stabiliseras så jag är hoppfull att vi ska pricka en dag när det inte regnar.

Min fundering är vad som är lämpliga åtgärder mot kyla i detta konkreta scenario?

Betongstationen kan leverera varm betong och sedan täcker du med dubbla lager lättvikts pressening.
Betongstationerna kan det här.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Betongstationen kan leverera varm betong och sedan täcker du med dubbla lager lättvikts pressening.
Betongstationerna kan det här.

Protte
Tack för svar. Det låter ju rationellt. Hur långt ner i temp skulle du säga att den metoden är tillräcklig?

Lägger jag bara presenningarna rätt på den blöta betongen? Är det inte riska att man stökartill ytan då?

Du kan ju täcka när betongen är utlagd och sedan riva och slipa och då går det gå på betongen och då blir det inga märken om du försiktigt dra på presseningen igen.

verkar som du har dålig koll på betong, hoppas du har någon med kunskap när man ska riva och slipa.

Protte

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du kan ju täcka när betongen är utlagd och sedan riva och slipa och då går det gå på betongen och då blir det inga märken om du försiktigt dra på presseningen igen.

verkar som du har dålig koll på betong, hoppas du har någon med kunskap när man ska riva och slipa.

Protte
Stämmer bra att jag inte är expert på betong. När jag byggde kåken gjorde jag allt förarbete med grunden men tog in en gubbe som hjälpte mig med själva gjutningen. Planen är samma upplägg denna gång.

Gjutgubbens kommentar när jag pratade med honom är att det inte är lönt att invänta att plattan går att gå på. Hans förslag är att vi lägger ut betongen och fixar till ytan så gått det går medans betongen är våt. Han pratade om någons slags stål med skaft. Gissar att det kombineras med sloda. Blir vi inte nöjda med ytan får vi slipa den senare.

Kanske är ett vansinnigt upplägg, vad vet jag. Till saken hör att uteköket ska angränsa mot en sandstrand och jag ser framför mig att den ganska rå yta skulle fungera.

Jag lydde rådet (eller hinten) och ringde till betongstationen. Dom bekräftade rådet att täcka omedelbart med tunn presenning och att det ska räcka, d.v.s. ingen isolering eller värme behövs vid så pass lite kyla.

Vidare hävdade gubben att bör gå på några timmar för betongen att ta ihop så att den går att glättata eller riva. Då uppstår frågan hur vi bör göra med plattan som vi ska ha som golv i uteköket? Brädriva, handglätta eller rent utav köra med helikopter?

Jag förstår att det är en smakfråga men kanske är någon som har någon åsikt? Jag har fullt förtroende för gjutgubben (pensionerad betongarbetare) men kommunikation är inte hans starka sida. Enklast att komma med ett färdigt önskemål.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Då var plattan gjuten. Betongen ska ha varit 20 grader när den las ut. Täckte med lättviktare direkt efter gjutning, handglättade på eftermiddagen och täckte sedan igen, nu med dubbla presenningar.

Presseningen ligger inte mot betongen utan ca 20 cm ovanför på brädor som håller upp den. Detta eftersom ytan var lite lös även efter glättningen. Jag har kastat på mycket stenar runtnom så det inte ska dra under.
Prognoserna kommande dagarna är några pluss på dagen och runt nollan på natten.

Jag funderar på om mina åtgärder mot kyla är tillräckliga? Eller borde jag köra en fläkt under presseningen? Gubben på betongstationen tyckte inte om fläktar.

Sen undrar jag hur länge det tar innan kritisk hållfasthet för att tåla frysning uppnås? Jag tänkte täcka av och riva formen på lördag (efter 4 dygn) om det har gått nog länge.

Vore väldigt tacksam om någon kunnig kunde kosta på sig ett svar.

Kan tillägga att jag har en termometer som mäter tempen i mitten av formen. Tyvärr inte i betongen utan i luften under presseningen. Nu 10 h efter gjutning visar den 9 grader (är 2 grader ute). Ett rimligt antagande bör vara att det är lite varmare i betongen.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Visar termometern 9 grader under pressen och de e två ute så borde plattan brinna(y) om du sticker handen under presenning å känner på/precis ovanför betongen känner du nån värme? Har betongen bara börjat brinna så genererar den värme av sig självt. Du borde kunna riva formen på lördag. Behöver ju inte riva den med slägga bara...

S Snickarkirre skrev:
Visar termometern 9 grader under pressen och de e två ute så borde plattan brinna(y) om du sticker handen under presenning å känner på/precis ovanför betongen känner du nån värme? Har betongen bara börjat brinna så genererar den värme av sig självt. Du borde kunna riva formen på lördag. Behöver ju inte riva den med slägga bara...
Tack för svar. Jag hittade ett diagram må nätet som visar hur lång tid det tar för betong att nå den kritiska gränsen 5mpa. Om jag tolkar det rätt tar det ca 2 dygn om betongen håller 5 grader och så kall verkar inte betongen bli under presseningen. Så på lördag ryker både pressening och form. Släggan får stanna i förrådet..

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Jaha perfekt då e de ju lungt! Haha de låter bra (y)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.