Hej
Vi ska göra om förrådet. Idag fungerar det gamla som ska rivas även som stödmur på ena kortsidan med marknivån ca 60cm upp från golvnivån. Bredd på uthuset är 3,6m och marken sluttar från kortsidas 60cm ner till under golvnivån på ca 2m.Vi kommer bygga med trästomme och vill ha en tegelfasad.
Vilken är den smidigaste lösningen (för ett förråd) att använda där marknivån kommer gå över golvnivån?
Här kommer ett förslag, grönt är marknivån
Att mura upp med isoleca och sen ställa tegel och bärande trästommen på den. Låta en 45-70mm regel på insidan täcka lecan och skapa ett utrymme för smidig elinstallation. Ha någon dränerande skiva på utsidan av lecan.


Finns det ännu smartare/enklare lösningar? Är som sagt inte något större djup på suterrängen och inte heller ett boningshus med alla krav på fukt och annat som det medför. Något som behöver förtydligas för att kunna ge bättre svar?
Mvh
Pär
Vi ska göra om förrådet. Idag fungerar det gamla som ska rivas även som stödmur på ena kortsidan med marknivån ca 60cm upp från golvnivån. Bredd på uthuset är 3,6m och marken sluttar från kortsidas 60cm ner till under golvnivån på ca 2m.Vi kommer bygga med trästomme och vill ha en tegelfasad.
Vilken är den smidigaste lösningen (för ett förråd) att använda där marknivån kommer gå över golvnivån?
Här kommer ett förslag, grönt är marknivån
Att mura upp med isoleca och sen ställa tegel och bärande trästommen på den. Låta en 45-70mm regel på insidan täcka lecan och skapa ett utrymme för smidig elinstallation. Ha någon dränerande skiva på utsidan av lecan.


Finns det ännu smartare/enklare lösningar? Är som sagt inte något större djup på suterrängen och inte heller ett boningshus med alla krav på fukt och annat som det medför. Något som behöver förtydligas för att kunna ge bättre svar?
Mvh
Pär
Hade skippat isodränskivan, och satt en platonmatta. Fyllt med typ 8 -16 eller liknande närmast 50cm från förrådet. Så krångligt är det väl inte? En dränslang nederst såklart, så du blir av med vattnet.
Ska du göra enklare är det nog att skippa tegel och mura allt med leca, eller hålla sig till träväggar istället för tegelfasaden...
I och med att det är träväggar och ska fungera som förråd så känns det dumt att bygga en lösning som släpper in massa fukt. Då försvinner liksom nyttan av utrymmet en hel del.
Ska du göra enklare är det nog att skippa tegel och mura allt med leca, eller hålla sig till träväggar istället för tegelfasaden...
I och med att det är träväggar och ska fungera som förråd så känns det dumt att bygga en lösning som släpper in massa fukt. Då försvinner liksom nyttan av utrymmet en hel del.
Hej, tack för svar!
Ni berör helheten där vi redan vägt helt trä, bara sten osv mot varandra. Även att få bort vattnet med platonmatta eller annan lösning är under kontroll. Om vi har låst trästomme och tegel samt erforderlig dränering på utsidan, vad är bästa/enklaste lösningen där marken ligger över golvnivå, är den detaljfrågan jag grunnar på?
Andra alternativ jag har tänkt på är att låta trästommen gå hela vägen ner och bara ersätta teglet med 10cm leca under mark, eller varför inte bara använda de fulaste tegelstenarna (återvunnet tegel) under mark.
/Pär
Ni berör helheten där vi redan vägt helt trä, bara sten osv mot varandra. Även att få bort vattnet med platonmatta eller annan lösning är under kontroll. Om vi har låst trästomme och tegel samt erforderlig dränering på utsidan, vad är bästa/enklaste lösningen där marken ligger över golvnivå, är den detaljfrågan jag grunnar på?
Andra alternativ jag har tänkt på är att låta trästommen gå hela vägen ner och bara ersätta teglet med 10cm leca under mark, eller varför inte bara använda de fulaste tegelstenarna (återvunnet tegel) under mark.
/Pär
Tegel skall vara minst 30 cm över mark annars fryser det sönder på några år. Trästommen skall inte gå ned under mark för det har visat sig vara en konstruktioln som ruttnar och möglar i praktiken även om somliga påstår att den inte skall göra det i teorin.
Om ni murar fasad med återvunnet tegel utan hål skall ni komma ihåg att mura med kalkbruk. Murar man gammaldaga heltegel med cementbruk frostsprängs stenarna och faller isär tills bara fogbruket är kvar.
Om ni murar fasad med återvunnet tegel utan hål skall ni komma ihåg att mura med kalkbruk. Murar man gammaldaga heltegel med cementbruk frostsprängs stenarna och faller isär tills bara fogbruket är kvar.
Klicka här för att svara

