Hej!
Jag har byggt raka samt 90-graders vinklade väggar förut. Jag kommer nog lista ut med hjälp av tips här hur jag ska regla de mer vida vinklarna.
Något jag inte lyckats hitta någonstans är hur jag ska regla mot befintlig vägg. Jag ska dela av ett rum med Y-formad vägg för att spara plats i två små sovrum.

Handritad skiss av Y-formad regelvägg som möter en rak vägg med frågetecken kring anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hur möter jag den vinklade väggen mot rak vägg, undrar jag.

Finns det stålprofiler som går att vinkla eller behöver jag såga till träregel? (slipper helst det)
Hoppas jag varit tydlig nog i min fråga.
Tacksam för alla tips jag kan få.

/Andreas

Välkommen!

bygger du väggarna med stål eller träreglar?
Om det är trä så snedsågar du en regel 45 grader på längden och skruvar Fast den mot väggen så du får ett massivt ytterhörn. Går att såga med vinkelsåg även om klyvsåg är enklare. Sedan ansluter du nästa regel mot den som vanligt.

Har du stålreglar så vet jag inte, har ingen erfarenhet av dem. Kanske går att såga och banka in en vinkel i dem, men jag vet inte som sagt.

är du ute efter färdiga vinklar att sätta i ett träregelverk så vet jag inte heller. Man skulle ju kunna tänka sig att banka till vinkeljärn eller spikplåt, men jag kan inte förstå hur det skulle kunna bli en stabil infästning av det.

för många år sedan satte jag in en duschdörr som var ämnad att monteras i en rak vägg. Fick tillverkat profiler hos en plåtslagare då. Det blir en dyr lösning för ditt behov...

Hej!
Tack för ditt svar!
Tanken var att bygga med stålreglar. Man borde kunna blanda lite kanske? Alltså sätta en träregel mot befintlig vägg. Sågningen känns lite överkurs för mig. Har inte diverse sågar att tillgå. Bökigt att såga en lång regel känns det spontant. Kanske kan såga upp regeln i tre delar kanske, eller påverkar det bärigheten?
Tack för svar hursomhelst!

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Välkommen!

bygger du väggarna med stål eller träreglar?
Om det är trä så snedsågar du en regel 45 grader på längden och skruvar Fast den mot väggen så du får ett massivt ytterhörn. Går att såga med vinkelsåg även om klyvsåg är enklare. Sedan ansluter du nästa regel mot den som vanligt.

Har du stålreglar så vet jag inte, har ingen erfarenhet av dem. Kanske går att såga och banka in en vinkel i dem, men jag vet inte som sagt.

är du ute efter färdiga vinklar att sätta i ett träregelverk så vet jag inte heller. Man skulle ju kunna tänka sig att banka till vinkeljärn eller spikplåt, men jag kan inte förstå hur det skulle kunna bli en stabil infästning av det.

för många år sedan satte jag in en duschdörr som var ämnad att monteras i en rak vägg. Fick tillverkat profiler hos en plåtslagare då. Det blir en dyr lösning för ditt behov...

S
B Beefheart78 skrev:
Hej!
Tack för ditt svar!
Tanken var att bygga med stålreglar. Man borde kunna blanda lite kanske? Alltså sätta en träregel mot befintlig vägg. Sågningen känns lite överkurs för mig. Har inte diverse sågar att tillgå. Bökigt att såga en lång regel känns det spontant. Kanske kan såga upp regeln i tre delar kanske, eller påverkar det bärigheten?
Tack för svar hursomhelst!
Du kan ju alltid hyra en maskin över dagen, det behöver inte vara så dyrt. Finns även folk som hyr ut på blocket.

• Gilla
Beefheart78
  • Laddar…
Jag tycker du gör det onödigt komplicerat
Du behöver ju inte ha en regel längst ute i hörnet.
Hörnet fixar du med ett 45 graders hörnskydd

• Gilla
Beefheart78
  • Laddar…
Cirkelsåg var det jag menade i första svaret. Vinkelsåg vet jag inte vad det är :rofl:

• Gilla
Beefheart78
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Köp trekantsläkt, sån man har på tak. En regel i ena vinkeln och skruva och dit med Trekanten för den andra.

[länk]
smart!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.