Hej. Har fått konstruktionsritningarna gjorda och konstruktören har ritat in 45x245, cc400 som bjälklag. Största spannet är 5400. Nu är det ju lite svårt att få tag i så stora dimensioner så min fråga är om nån kan säga om det skulle vara möjligt att gå ner i dimension, möjligtvis samtidigt gå upp till 70 i bredd?? Golvet som ska ligga på är 35mm gran- och ekgolv.

Tycker du ska gå genom K så det blir riktigt. Föreslå tex byte till Kerto eller tätare placering. Eller nån lättbalk.
Kanske går det att peta in nån bärlina för att minska spännvidder? Kan tex vara en H-balk där bjälklaget ligger på undre flänsen, dvs inget sticker ner.

M multix skrev:
Lite nytänk från Rundvik i Ångermanland:

Masinite Beams: [länk]
Kan väl knappast räknas som nytänk längre? Dom levererade iaf hela stommen när jag byggde min kåk för några år sedan, inklusive 300 mm mellanbjälklag. Lätt och prisvärt.

Det är något som inte stämmer, 5,4m är för lång spännvidd för den dimensionen. Kolla med konstruktören igen så det inte blir några missförstånd.

Det måste vara felräknat. Jag skulle aldrig acceptera den föreslagna dimensionen och c/c-avståndet med 5,4 m spännvidd. Det blir svajigt och stor nedböjning. Välj limträ, t.ex. 90x225 på c/c 600 mm, istället. Det motsvarar ungefär 45x300 i vanligt C 24 virke.

Ok, ska absolut dra det med K på nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.