21 968 läst ·
23 svar
22k läst
23 svar
Borra i betongvägg full med armeringsjärn?
Sida 1 av 2
Jag har tidigare försökt sätta upp en hatthylla i min hall. Väggarna är stenhård betong då det är relativt nybyggd bostadsrätt. Jag stötte på nåt hårt i väggen hela tiden trots borrhammare och lyckades bara göra ett grundt hål på ena sidan. Hyllan får precis plats i sidled, så kan bara flytta den uppåt och nedåt. Så jag nöjde mig med att sätta den med kortare skruv. Självklart klarade den inte vikten och ramlade ned efter några månader.
Jag tänkte göra ett nytt försök nu och hyrde en multidetektor på classe för att se om jag kunde borra nya hål i både hatthyllan och väggen så den sitter bra. Men det verkare vara armeringsjärn i hela väggen! Detektorn ger utslag för metall överallt. Trots att väggen är mot grannens lägenhet, så inte yttervägg. Har lyckats montera hyllor och ankra möbler i andra väggar, så det är inte så i hela lägenheten.
Finns det nåt sätt att borra genom armeringsjärn eller nån annan smart lösning hur man kan fästa en hatthylla på en sån vägg? Vill helst inte köpa nån jättedyr utrustning för att bara borra två hål. Finns det nån detektor med högre precision kanske så man kan lyckas träffa precis mellan armeringsjärnen? Jag vill inte borra på måfå som jag gjorde första gången då det blev en himla massa hål som jag nu spacklat igen och målat över.
Jag tänkte göra ett nytt försök nu och hyrde en multidetektor på classe för att se om jag kunde borra nya hål i både hatthyllan och väggen så den sitter bra. Men det verkare vara armeringsjärn i hela väggen! Detektorn ger utslag för metall överallt. Trots att väggen är mot grannens lägenhet, så inte yttervägg. Har lyckats montera hyllor och ankra möbler i andra väggar, så det är inte så i hela lägenheten.
Finns det nåt sätt att borra genom armeringsjärn eller nån annan smart lösning hur man kan fästa en hatthylla på en sån vägg? Vill helst inte köpa nån jättedyr utrustning för att bara borra två hål. Finns det nån detektor med högre precision kanske så man kan lyckas träffa precis mellan armeringsjärnen? Jag vill inte borra på måfå som jag gjorde första gången då det blev en himla massa hål som jag nu spacklat igen och målat över.
Absolut. Gnag på ett tag så brukar de ge sig om än risken är att själva betongborret blir förstört. En snyggare metod är att använda en metallborr när man stöter på järnet.H handyhen skrev:
Att borra av en massa armeringsjärn är kanske inte att rekommendera men jag ser inga problem med att borra ett fåtal hål i en vägg för en hatthylla.
Välkommen hit!
Har du verkligen en slagborrmaskin? Du försöker inte borra med en liknande produkt som detta? https://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Bosch-UniversalImpact-700/p/41-1514
Om du har en sådan kommer du aldrig ta dig framåt i en betongvägg, de klarar högst en tegelvägg.
Annars som Isakare skrev, en borr med fyra skär äter på bra.
Det går annars att borra hålet lite snett. Antagligen går armeringsjärnet i höjdled, borra lite snett så går du förbi armeringen och kan säkerligen få dit en plugg och skruv.
Om du har en sådan kommer du aldrig ta dig framåt i en betongvägg, de klarar högst en tegelvägg.
Annars som Isakare skrev, en borr med fyra skär äter på bra.
Det går annars att borra hålet lite snett. Antagligen går armeringsjärnet i höjdled, borra lite snett så går du förbi armeringen och kan säkerligen få dit en plugg och skruv.
Tack för så snabba svar!
Maskinen jag har är: https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/pbh-2100-re-06033a9300-v28382
Den marknadsförs ju som borrhammare, så hoppas det stämmer. Hade en vanlig borrmaskin med slagfunktion innan och den kom ingenstans i väggarna här, medan denna har klarat allt utom just vänstra sidan av hallväggen där jag stötte på armeringsjärn några cm in.
Jag får ta och införskaffa lite bättre borrar och göra ett nytt försök.
Maskinen jag har är: https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/pbh-2100-re-06033a9300-v28382
Den marknadsförs ju som borrhammare, så hoppas det stämmer. Hade en vanlig borrmaskin med slagfunktion innan och den kom ingenstans i väggarna här, medan denna har klarat allt utom just vänstra sidan av hallväggen där jag stötte på armeringsjärn några cm in.
Jag får ta och införskaffa lite bättre borrar och göra ett nytt försök.
Då duger säkert maskinen. Armeringsjärnen kan "alla" maskiner ta med rätt borr.H handyhen skrev:
Det löser sig nog. Lite tålamod så brukar järnen ge med sig.H handyhen skrev:
Det tog en himla tid för mig att få hem borrstål då det blev slut i lager där jag beställde. Fick lov att avbeställa och köpte sen dessa: https://www.amazon.se/-/en/dp/B07R8...pd_rd_i=B07R8VPX75&psc=1&ref_=pd_bap_d_rp_5_tAlfredo skrev:
Såg en reklamvideo där de såg ut att gå genom armeringsjärn hur lätt som helst. Men tyvärr lyckas jag inte med dessa heller. Jag upplever att borrstålet bara studsar runt i hålet och gör det bredare, men längre in kommer jag inte hur länge jag än försöker. Grannarna lär bli tokiga av mitt eviga borrande snart.
Jag har slut på ideér. Får jag lov att ge upp och kontakta en hantverkare? Eller finns det några andra knep?
Ja, de säljer bara direkt (till företag). Kolla begagnat på t.ex. Tradera så har du mycket att välja på.H handyhen skrev:
P.s. oavsett vad folk säger så borrar man ändå inte igenom ett armeringsjärn "hur lätt som helst".
Det kan vara ett j-la helvete, så ofta är det bättre att flytta hålet ett par centimeter om det går.
Se också upp så att det är armering du borrar i och inte t.ex. ett rör.
Redigerat: