21 968 läst ·
23 svar
22k läst
23 svar
Borra i betongvägg full med armeringsjärn?
Jag hyrde en multiscanner och den gav utslag för metall överallt. Det blev rött och gult varannan cm typ, aldrig grönt. Resten av väggarna i lägenheten är inte så, så jag fattar inte varför dom valt att armera så brutalt just där.Matti_75 skrev:
Är det en sån här: https://www.hyresmaskiner.com/produkt/betongscanner-borrning/ ? För den ser likadan ut som den jag använde.Matti_75 skrev:
Nejdå, så roligt ska vi inte ha det.C cpalm skrev:
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Verkar väldigt märkligt att det verkar vara armering över allt. Har du försökt att borra/scanna hela väggens bredd å du träffar ändå armering eller att scannern ger utslag eller är det bara höjdled du prövat? I sånt fall är det inte armering utan måste va nått annat. Hade de vart elrör så hade du borrar igenom dom på direkt iom att dom är i plast.
Är det bara inne i hörnet som du träffar järn? I sånt fall kanske det är e prefab betongstomme och att det är en svetsplåt precis där. Dock så borde den inte gå från golv till tak.
Hur djupa hål har du lyckats göra? Hade ju kanske funkat att sätta upp hyllan med hjälp av gängstång å ankarmassa annars.
Är det bara inne i hörnet som du träffar järn? I sånt fall kanske det är e prefab betongstomme och att det är en svetsplåt precis där. Dock så borde den inte gå från golv till tak.
Hur djupa hål har du lyckats göra? Hade ju kanske funkat att sätta upp hyllan med hjälp av gängstång å ankarmassa annars.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Äntligen gick det! Lyckades få tag på Hilti borrstål och efter en massa kämpande kom jag igenom. Blev helt svettig och fick ta matpaus, skämtar inte.
Det såg ut som det är svetsplåt som Snickarkirre skrev. Och efter jag kom igenom den stötte jag på metall igen lite längre in, men då var hålet tillräckligt djupt redan som tur var.
Eftersom hålet blivit vidgat i framkant smetade jag på spackel runt den änden av pluggen innan jag stoppade in den. Så nu ska jag låta det torka ordentligt innan jag monterar själva hatthyllan.
Tack så mycket för all hjälp och tips!
Det såg ut som det är svetsplåt som Snickarkirre skrev. Och efter jag kom igenom den stötte jag på metall igen lite längre in, men då var hålet tillräckligt djupt redan som tur var.
Eftersom hålet blivit vidgat i framkant smetade jag på spackel runt den änden av pluggen innan jag stoppade in den. Så nu ska jag låta det torka ordentligt innan jag monterar själva hatthyllan.
Tack så mycket för all hjälp och tips!
Jag har bra erfarenheter av Milwaukess MX4 4-skärsborr
SDS-Plus MX4 borr – 4-skärs (milwaukeetool.eu)
SDS-Plus MX4 borr – 4-skärs (milwaukeetool.eu)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden