Hej,

Har nyligen fått en stentrappa anlagd längs med carporten på min suterrängtomt. Trappan är dock inte lagd i exakt samma lutning som väggen mot carporten (se bilder), och längs med fasaden sitter det frigolit inslaget i markduk med ett gult plastskydd över. Tanken var att vi skulle fyllta upp springan mellan fasad och trappsteg med dekorsten, men som man kan se på bilden så sticker frigoliten upp en eller flera decimeter över de övre trappstegen. Dessutom vet jag inte om det var rätt av hantverkaren att över huvud taget kapa bort en del av plastskyddet, då det måste fylla någon funktion? Kanske avlastning så att vad man väljer att lägga mot fasaden inte ska krossa frigoliten?

Mina frågor är således;
1. Vad kallas den gula plastlisten? Var kan jag köpa den, om jag vill sätta dit ny?
2. Har ni några förslag på vad man kan göra för att dölja den fula springan som nu finns mellan trappan och fasaden? En tanke som slagit mig är att man kanske kan sätta cortenplåt mellan trappstegen och frigoliten, och därefter fylla upp med dekorsten mellan plåten och fasaden.
3. Vad fyller frigoliten för funktion? Isolering? Isolera vad i så fall? Kan man kapa bort en del av den så att den inte ligger så högt uppe? Det hade varit en enklare åtgärd än att göra om trappan. Det handlar alltså om en vägg på utsidan av en carport.

• Nybyggd stentrappa längs carport på suterrängtomt med synlig frigolit och ojämn anslutning till fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyanlagd stentrappa intill carport med synlig gul plastlist och frigolit vid fasaden.
    Skapa konto
  • Mätning av springan mellan gult isoleringsskydd och stentrappsteg med mätverktyg.
    Skapa konto
Åsa Lund
En proffsig anläggare hade ritat ut riktningen på trappan efter att ha lagt de första tre stegen eller nåt. Och därefter "beskurit" isoleringen innan resten av trappan byggdes.
Nu vete tusan hur det ska lösas.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En proffsig anläggare hade ritat ut riktningen på trappan efter att ha lagt de första tre stegen eller nåt. Och därefter "beskurit" isoleringen innan resten av trappan byggdes.
Nu vete tusan hur det ska lösas.
Ok, det ser lite ut som ett svar på fråga 2. Beskärning kan jag lösa om jag så ska göra det för hand.

Har du några tankar kring fråga 1 och 3?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.