1 245 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fuktkvot för inbyggnad? Avfuktning eller ej...
Hej alla kunniga.
Vi har just fått vårat hus i byggsats stomrest och taktätt av två snickare. Huset vilar på ett bjälklag som i sin tur vilar på en isolerad krypgrund ( dvs ingen torkande betongplatta under utan syllen står direkt på en radonmatta som har 300 mm isolering under).
Virket har legat under pressening under byggtiden och har mig veterligen inte blivit utsatt för direkt regn (såvida det inte har skett hos husleverantören) och har heller ingen missfärgning. Men när jag nu mäter fuktkvoten så ligger den på 17-18% i reglar/bjälklag/syll. Mätaren är en billig en och precisionen är angiven till +- 2% så värdet kan ligga nånstans mellan 16-20% om man nu kan lite på det.
Av denna anledning så därför funderar jag på hur man skall göra med avfuktning samt isolering/ångspärr framöver? Är det bara att köra på eller ska man lägga dit 45 isolering, sätta ångspärr i taket och köra värmefläkt+avfuktare i några veckor innan man plastar väggarna?
Vi har just fått vårat hus i byggsats stomrest och taktätt av två snickare. Huset vilar på ett bjälklag som i sin tur vilar på en isolerad krypgrund ( dvs ingen torkande betongplatta under utan syllen står direkt på en radonmatta som har 300 mm isolering under).
Virket har legat under pressening under byggtiden och har mig veterligen inte blivit utsatt för direkt regn (såvida det inte har skett hos husleverantören) och har heller ingen missfärgning. Men när jag nu mäter fuktkvoten så ligger den på 17-18% i reglar/bjälklag/syll. Mätaren är en billig en och precisionen är angiven till +- 2% så värdet kan ligga nånstans mellan 16-20% om man nu kan lite på det.
Av denna anledning så därför funderar jag på hur man skall göra med avfuktning samt isolering/ångspärr framöver? Är det bara att köra på eller ska man lägga dit 45 isolering, sätta ångspärr i taket och köra värmefläkt+avfuktare i några veckor innan man plastar väggarna?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
God kväll. Det slutade med att vi plastade taket och blåste på med 40 cm cellulosa och sen yttersta 45 mm isolering i väggarna. Det gick bra att få upp tempen till 18-20 men låg mellan 3-10 grader utomhus under de veckorna vilket hjälpte. Dock har jag bara 2 x 2 Kw värmefläkt, går ju alltid att elda ännu mer för kråkorna och köpa några till. Köpte en woods kondensavfuktare samt nämnda byggfläktar som fick gå tre veckor innan vi körde vidare med plasten. Enligt mätningen var det då 15-16 på två separata mätare.Y Yojimbo22 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden