Hej. Jag bor i ett hus från 1940-talet som vi renoverar en del i taget, huset är byggt med stående spontade plank och är ett 1,5 plans med källare.

Jag håller på att göra om i sovrummet och river en gammal garderob/förråd men blev lite fundersam då det var en väldigt grov planka i väggen av garderoben. (se bilder) Skulle det kunna vara någon form av stödben till takstolarna? Plankan vilade i golvet på en regel under golvet där man har gjort hål igenom det gamla plankgolvet (se bild). Den grova plankan är dock ca 5-10 cm för kort så i botten och toppen av den var det kilat och chimsat med träbitar vilket talar emot att den skulle ha någon bärande funktion (då hade man väl sågat den i rätt längd från början!?)

Obs, det finns ingen "motsvarande" på andra sidan rummet.

För mig som glad amatör ser det ut som att takstolarna har blivit förstärkta med rejält virke (se bild), kanske i samband med att man flyttade väggarna på ovanvåningen.

Det är lite knapert med ritningar men lägger upp bilder på de som finns iallafall. Det ser ut som att det funnits väggar på ovanvåningen innan med stora kattvindar (idag har vi små kattvindar).

Någon som vågar uttala sig om detta?

Mvh Träguden

• Renoveringsarbete som visar en grov planka kilad vid golvet, omgiven av träspill och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av 1940-talshus visar en grov planka kilad i botten och toppen, möjlig stödben.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete i sovrum med synlig stor träplanka som stöd, bredvid öppen garderobsram och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Innertak med förstärkta takstolar i äldre hus, synliga isoleringsmaterial och plåtförstärkningar.
    Skapa konto
  • Grov planka med borttaget material och verktyg på golvet under en renovering.
    Skapa konto
  • Gammal arkitektritning på hus med omarkerade ändringar, ovanpå ett tangentbord.
    Skapa konto
  • Ritning på ett 1,5-plans hus med måttangivelser synlig bredvid en dator och en musmatta.
    Skapa konto
Redigerat:
Glömde nämna att detta "stödben" (eller om det är en väggregel) sitter placerat mitt emellan två st högben.

Den grova plankan finns för att takstolar och golvbjälkar ligger på olika inbördes avstånd. Du kan inte ta bort något stödben. Teoretiskt skulle du kunna flytta upp plankan så att den stöder takstolarna och flytta stödbenen i sidled så att de istället landar på golvbjälkarna. Det finns andra lösningar också, men det mesta du kan göra blir ganska omfattande. Enklast är att gilla läget.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Den grova plankan finns för att takstolar och golvbjälkar ligger på olika inbördes avstånd. Du kan inte ta bort något stödben. Teoretiskt skulle du kunna flytta upp plankan så att den stöder takstolarna och flytta stödbenen i sidled så att de istället landar på golvbjälkarna. Det finns andra lösningar också, men det mesta du kan göra blir ganska omfattande. Enklast är att gilla läget.
T Träguden skrev:
Glömde nämna att detta "stödben" (eller om det är en väggregel) sitter placerat mitt emellan två st högben.
Det ser ut som man skarvat balken ovan. Det gör det ytterst olämpligt att plocka bort stödbenet. Det är dock svårt att se på bilderna.

Nej den är inte skarvad, men det är sågat ett spår några centimeter underifrån.

Jag sätter en pelare vid väggen till höger (flyttar altså "stödbenet" ca en meter åt höger), det borde gå bra.

Moderator får gärna ta bort tråden.

T Träguden skrev:
Nej den är inte skarvad, men det är sågat ett spår några centimeter underifrån.

Jag sätter en pelare vid väggen till höger (flyttar altså "stödbenet" ca en meter åt höger), det borde gå bra.

Moderator får gärna ta bort tråden.
Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.