Hej. Jag bor i ett hus från 1940-talet som vi renoverar en del i taget, huset är byggt med stående spontade plank och är ett 1,5 plans med källare.
Jag håller på att göra om i sovrummet och river en gammal garderob/förråd men blev lite fundersam då det var en väldigt grov planka i väggen av garderoben. (se bilder) Skulle det kunna vara någon form av stödben till takstolarna? Plankan vilade i golvet på en regel under golvet där man har gjort hål igenom det gamla plankgolvet (se bild). Den grova plankan är dock ca 5-10 cm för kort så i botten och toppen av den var det kilat och chimsat med träbitar vilket talar emot att den skulle ha någon bärande funktion (då hade man väl sågat den i rätt längd från början!?)
Obs, det finns ingen "motsvarande" på andra sidan rummet.
För mig som glad amatör ser det ut som att takstolarna har blivit förstärkta med rejält virke (se bild), kanske i samband med att man flyttade väggarna på ovanvåningen.
Det är lite knapert med ritningar men lägger upp bilder på de som finns iallafall. Det ser ut som att det funnits väggar på ovanvåningen innan med stora kattvindar (idag har vi små kattvindar).
Någon som vågar uttala sig om detta?
Mvh Träguden
Jag håller på att göra om i sovrummet och river en gammal garderob/förråd men blev lite fundersam då det var en väldigt grov planka i väggen av garderoben. (se bilder) Skulle det kunna vara någon form av stödben till takstolarna? Plankan vilade i golvet på en regel under golvet där man har gjort hål igenom det gamla plankgolvet (se bild). Den grova plankan är dock ca 5-10 cm för kort så i botten och toppen av den var det kilat och chimsat med träbitar vilket talar emot att den skulle ha någon bärande funktion (då hade man väl sågat den i rätt längd från början!?)
Obs, det finns ingen "motsvarande" på andra sidan rummet.
För mig som glad amatör ser det ut som att takstolarna har blivit förstärkta med rejält virke (se bild), kanske i samband med att man flyttade väggarna på ovanvåningen.
Det är lite knapert med ritningar men lägger upp bilder på de som finns iallafall. Det ser ut som att det funnits väggar på ovanvåningen innan med stora kattvindar (idag har vi små kattvindar).
Någon som vågar uttala sig om detta?
Mvh Träguden
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den grova plankan finns för att takstolar och golvbjälkar ligger på olika inbördes avstånd. Du kan inte ta bort något stödben. Teoretiskt skulle du kunna flytta upp plankan så att den stöder takstolarna och flytta stödbenen i sidled så att de istället landar på golvbjälkarna. Det finns andra lösningar också, men det mesta du kan göra blir ganska omfattande. Enklast är att gilla läget.
J justusandersson skrev:Den grova plankan finns för att takstolar och golvbjälkar ligger på olika inbördes avstånd. Du kan inte ta bort något stödben. Teoretiskt skulle du kunna flytta upp plankan så att den stöder takstolarna och flytta stödbenen i sidled så att de istället landar på golvbjälkarna. Det finns andra lösningar också, men det mesta du kan göra blir ganska omfattande. Enklast är att gilla läget.
Det ser ut som man skarvat balken ovan. Det gör det ytterst olämpligt att plocka bort stödbenet. Det är dock svårt att se på bilderna.T Träguden skrev:
Klicka här för att svara