Hej!

I två badrum passade jag på vid husets uppförande att ordna kaklade nischer. Nu har det gått fem år och det börjar bli dags att få hyllplanen på plats... :-)

Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Det är för smala nischer för att få in vare sig borr eller skruvdragare.

Jag funderar på om man kunde limma dit några lister, kanske med PL400 eller nåt liknande? Vilket material tror ni på för bärlister och fästmedel?

Nästa fråga är hyllplanen. Helst skulle jag vilja ha något som ser ut som glas, kanske nån slags plast eller så. Tjusigast vore ju om hyllplanen kunde fästas antingen helt utan bärlister, eller åtminstone med några mindre och inte så synliga fästen.

Hittar väldigt lite om detta när jag sökt, såtar tacksamt emot tips!

Byggde badrum för något år sedan och monterade ett hyllplan i en naturlig nisch ovanför dörren, där vi har handdukar och lite lulllull. Jag fäste det endast med en tunn kälfog av en MS-polymer på både ovan- och undersidan och det sitter väldigt bra så det är ett tips.

Tack för svar!

Vad är kälfog? Inte alls bekant...

Vad hade du för material till hyllplanet?

Med kälfog menar jag bara en vanlig mjukfog i hörnet som får lite fäste både på hyllplanet och i väggen. Väldigt tunn. En bild som visar principen (men har inte svetsat fast hyllplanet…)

Schematisk illustration av en hylla med en vertikal stolpe, hyllplan och en röd linje som markerar kälfogen.
Här är en bild på vår hylla. Använde askfanerad MDF som fanns över från tidigare.

Vit askfanerad MDF-hylla ovanför en dörr, tunn fog där hyllan möter vitkaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ju ruggigt tjusigt ut. Men menar du att typ vanlig målarfog håller ett sånt där hyllplan på plats?

Jag ska ju sätt ain glasskivor, har du nån tanke kring hur man kan få det så där snyggt? i ditt exempel syns ju inte någon som helt rand eller ås efter fogen

Tack! Använde Kiilto Masa så lite stadigare än enklaste målarfog. Så här långt håller det fint men inga jättelaster. Lite handdukar, flaskor och en högtalare brukar där stå.

Sågade till hyllplanet med ca 1 mm spel mot vägg och höll till, sen fixerade jag det tillfälligt med några plastkilar i springan. Maskerade med tejp så det blev en tunn fog. Först fog på ovansidan och när det torkat togs kilarna bort innan fogen på undersidan lades dit.

Borde väl gå att göra liknande med en glasskiva. Är man noggrann med maskering går det att få en slimmad fog med raka fina kanter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.