2 930 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Ytterväggen buktar ut uppe mot taket på utsidan av gäststugan. Varför?
Jag har aldrig hållt på med annat än inomhusrenovering, sånt här kan jag inget om, men jag behöver lära mig!
Vi köpte hus för tre år sedan, och ytterväggen har alltid buktat utåt på gäststugan. Förmodligen inte mer än vad den gör nu. Däremot så verkar det som att regnet inte tar sig ned över takkanten riktigt (gissar jag på), därför så börjar brädan nedanför trät se rätt så tråkig ut nu. Överlag så är formen på taket lite vanskligt, den är inte rak och fin som ett tak brukar vara.
1. Vad är det som har hänt, varför buktar ytterväggen utåt?
2. Måste man plocka bort alla tegelpannor för att fixa problemet?
3. Kan det räcka med att på nåt vis se till att vattnet bara rinner över den fuktskadade brädan? (Som förstås ska bytas).
Eller ja, jag har egentligen ingen aning om vad jag frågar om. Vad skulle ni gjort? Det är nog en bättre fråga.
Invändigt så är det inte fuktskador nånstans på innertaket.
Tack på förhand!
Vi köpte hus för tre år sedan, och ytterväggen har alltid buktat utåt på gäststugan. Förmodligen inte mer än vad den gör nu. Däremot så verkar det som att regnet inte tar sig ned över takkanten riktigt (gissar jag på), därför så börjar brädan nedanför trät se rätt så tråkig ut nu. Överlag så är formen på taket lite vanskligt, den är inte rak och fin som ett tak brukar vara.
1. Vad är det som har hänt, varför buktar ytterväggen utåt?
2. Måste man plocka bort alla tegelpannor för att fixa problemet?
3. Kan det räcka med att på nåt vis se till att vattnet bara rinner över den fuktskadade brädan? (Som förstås ska bytas).
Eller ja, jag har egentligen ingen aning om vad jag frågar om. Vad skulle ni gjort? Det är nog en bättre fråga.
Invändigt så är det inte fuktskador nånstans på innertaket.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svar till 1,
Takstolarnas ben håller på att sära sig…
Benen måste ha något dragande en bit ner.
Har man öppnat upp till nock och tagit bort någon horisontell regel tvärs benen?
Eller avlägsnat något dragande längre ned?
Eller byggt lite svagt från början?
Takstolarnas ben håller på att sära sig…
Benen måste ha något dragande en bit ner.
Har man öppnat upp till nock och tagit bort någon horisontell regel tvärs benen?
Eller avlägsnat något dragande längre ned?
Eller byggt lite svagt från början?
Redigerat:
Den vattenskadade brädad kan bero på att vatten tar sig in under pannorna längre upp.
Börja med att lyfta de nedre pannorna för att undersöka. Kan vara trasiga pannor eller anslutningen vid skorstenen som gör att det läcker under.
Börja med att lyfta de nedre pannorna för att undersöka. Kan vara trasiga pannor eller anslutningen vid skorstenen som gör att det läcker under.
F FDT skrev:
Jag tror inte det är någon horisontell regel alls på övervåningen. Man kan stå raklång bra precis i mitten av övervåningen. Får fråga tidigare ägaren, vet att de renoverade hela stugan invändigt. Men det vore väl bedrövligt att ta bort en bärande del av taket?! Hur skulle man åtgärda det här problemet? Eller... Är det ens ett problem så länge man kan få bukt med orsaken till fuktskadan på brädan under taket?
T Tompafix skrev:
Ja men du det var en bra tanke. Har alltid tyckt att det ser konstigt ut vid plåten längs skorstenen. Nu när du säger det så är ju fuktskadan precis i linje med skorstenen så att säga. Är det plåtslagare som man ringer om man behöver få sånt åtgärdat? Eller kan man köpa färdiga plåtar enligt mått eller så?
Plåtslagare skulle jag välja om det är plåtarna som är problemet. Men det kan vara pannor som ligger fel ocksåZ ZeroKnowledge skrev:Ja men du det var en bra tanke. Har alltid tyckt att det ser konstigt ut vid plåten längs skorstenen. Nu när du säger det så är ju fuktskadan precis i linje med skorstenen så att säga. Är det plåtslagare som man ringer om man behöver få sånt åtgärdat? Eller kan man köpa färdiga plåtar enligt mått eller så?
Ska gå upp och göra en liten inspektion där helt enkelt. En sidofråga jag tänkt på apropå att arbeta på tak, kan man använda skorsten som en punkt att knyta fast sig i för säkerhetens skull?T Tompafix skrev:
Och en till dum fråga, kan man plocka lös en platta var som helst på taket, eller måste man börja uppifrån och ned eller nedifrån och upp i en linje? Om jag gör mig förstådd!
Buktningen och rötan i takfoten är två helt olika problem.
Buktningen beror på att takstolskontruktionen är klen från början eller att man har tagit bort något väsentligt för att skapa mer utrymme på vinden. Belastning uppifrån skapar ett tryck utåt där takstolarna ansluter till väggen. För att ta upp den kraften behövs någon form av dragstag som håller ihop väggarna eller nederdelen av takstolarna.
Lägg upp lite bilder på hur det ser ut inne på vinden så kanske nån kan dra några slutsatser.
Buktningen beror på att takstolskontruktionen är klen från början eller att man har tagit bort något väsentligt för att skapa mer utrymme på vinden. Belastning uppifrån skapar ett tryck utåt där takstolarna ansluter till väggen. För att ta upp den kraften behövs någon form av dragstag som håller ihop väggarna eller nederdelen av takstolarna.
Lägg upp lite bilder på hur det ser ut inne på vinden så kanske nån kan dra några slutsatser.
Du får se det som två fristående problem. Takavvattningen är nog minsta problemet att vara orolig över men se över att vattnet släpper från teglet utan att droppa bak mot fasaden.Z ZeroKnowledge skrev:Jag tror inte det är någon horisontell regel alls på övervåningen. Man kan stå raklång bra precis i mitten av övervåningen. Får fråga tidigare ägaren, vet att de renoverade hela stugan invändigt. Men det vore väl bedrövligt att ta bort en bärande del av taket?! Hur skulle man åtgärda det här problemet? Eller... Är det ens ett problem så länge man kan få bukt med orsaken till fuktskadan på brädan under taket?
Utbuktningen ser oroande ut om nu inte denna sett ut på samma sätt sedan lååång tid tillbaka. Äldre hus som buktar ut såhär är inte ovanliga men i vanlig ordning så måste man nog förstå hur länge det sett ut så här. Vad exakt gjorde förra ägarna när de renoverade? Någon vägg som tagits bort? Utifrån fönstret på gavelns placering ser det ju inte ut att ha funnits någon underram till takstol som hållt ihop långsidorna. Lite insikt i hur länge det sett ut så här, vad som gjordes i renovering samt om det finns tecken på att allt inte står rätt till (glipor invändigt mellan golv/vägg, att nocken sjunkit, uppenbara bärande delar som växlats av....) och vad det är för konstruktion kan underlätta
Om man ska ta bort allt så börjar man längst upp. Men du kan skjuta en panna i taget uppåt och på så sett inspektera under dem. Du får lyfta upp de kringliggande lite, men det brukar funka bra. För att plocka bort och lägga dit enstaka pannorna så får man böka lite. Sedan är normalt vissa pannor spikade. Du kan fästa ett rep i skorstenen närmast taket. eller dra ett rep från marken över nockpannan.Z ZeroKnowledge skrev:Ska gå upp och göra en liten inspektion där helt enkelt. En sidofråga jag tänkt på apropå att arbeta på tak, kan man använda skorsten som en punkt att knyta fast sig i för säkerhetens skull?
Och en till dum fråga, kan man plocka lös en platta var som helst på taket, eller måste man börja uppifrån och ned eller nedifrån och upp i en linje? Om jag gör mig förstådd!
Ni här inne är bäst. Vilken hjälp jag får! Ska ringa förra ägaren idag. Återkommer med bilder på eftermiddagen. Tack ska ni ha 

Logga in
Skapa konto
Pratade med tidigare ägaren och de hade endast renoverat estetiskt, inte tagit bort något bärande i stugan. De köpte stället 2003 tror jag och det har sett likadant ut med taket sedan dess. Huset är från 1800 tal så det kanske har sett ut så väldigt länge.
Med andra ord kanske jag endast behöver se över att vattnet tar sig över takfoten eller vad det kallas. Jag såg att skadan inte är i linje med skorstenen när jag tittade närmare, så det kanske inte har med tegelpannorna runt den att göra, kanske! Några fler bud på hur jag ska tänka kring att ordna den skadan? Och varför någon har satt spikar i den brädan enligt bild?
Klicka här för att svara