Räta upp innervägg av tegel och puts.
Hej. Väggen är väldigt sned. Det diffar ca 6-7 cm. Hur gör man denna rak på bästa sätt. Där fönstret tar slut är det tillräckligt rakt så det är biten efter fönstret in mot hörnet som behöver göras bättre. Skall vara bänkskåp med lång bänkskiva längs hela väggen. Inga överskåp. Skall man, kan man lägga på så mycket puts och få det bra och hållbart eller vad är lämpligt?
Hej. Väggen är väldigt sned. Det diffar ca 6-7 cm. Hur gör man denna rak på bästa sätt. Där fönstret tar slut är det tillräckligt rakt så det är biten efter fönstret in mot hörnet som behöver göras bättre. Skall vara bänkskåp med lång bänkskiva längs hela väggen. Inga överskåp. Skall man, kan man lägga på så mycket puts och få det bra och hållbart eller vad är lämpligt?
Hur skall man säga.. vid fönstret är det i stort sett rakt. Det är vägbommen där efter som böjer sig. Om man zoomar in och kikar på den vitmålade linjen så ser man det mörkare partiet in mot hörnet hur det skiftar i bredd. Rummet är typ 6-7cm bredare i fothöjd jämfört med taket.
hoppas det underlättade lite..
hoppas det underlättade lite..
Ja fast väggen är inte lodrätt inne i hörnet. I överkant går den i stort sett rakt som med övriga väggen men i nederkant så blir gapet större. Så om man ställde en regel längst in skulle den bli kanske några mm bred mot taket men i nederkant upp till 70mm bred. Men man får kanske klyva ett par reglar och försöka göra en rak vägg av det. Men desto närmre fönstret man kommer desto tunnare blir dem… tänkte om man kunde bredspackla/ putsa på något sätt men det blir kanske inte bra….
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
kag tolkar det som att den inte är i lod, utan väggen lutar in i rummet i överkant 6-7cm.Jonatan79 skrev:
jag skulle ta och hålla en vertikal regel mot väggen, rita med långpass eller laser ett lodrätt sträck på regeln. Kapa längs linjen och skruva fast den på väggen. Sen sätta skivor mot regeln.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Gipsputs ska nog funka
Vi hade en toksne vägg i badrummet.
Då använde vi nån byggskiva liknande jackonboard våtrumsskiva, den har en bra yta med fibercement på sidan, borde gå att näta och putsa på.
Andra sidan gick vi loss på med bandslip, och formade den efter väggen. Eftersom skivan är av xps så är den ganska lätt att bearbeta och väger lite, så det är enkelt att fästa in i väggen.
7cm kan du inte spackla/putsa. Möjligtvis om du gjuta en klack och mura upp med t.ex. 5cm breda lättbetongblock (som du får bearbeta för att få smalare) högre upp, och när du kommer ner till kanske 3 cm diff, så kan du nog putsa det rakt. Max ca 1cm per putsomgång, och definitivt förstärkning med nät.
Men det är ett dammigt jobb att smalna av sådana block (har gjort det...).
Då använde vi nån byggskiva liknande jackonboard våtrumsskiva, den har en bra yta med fibercement på sidan, borde gå att näta och putsa på.
Andra sidan gick vi loss på med bandslip, och formade den efter väggen. Eftersom skivan är av xps så är den ganska lätt att bearbeta och väger lite, så det är enkelt att fästa in i väggen.
7cm kan du inte spackla/putsa. Möjligtvis om du gjuta en klack och mura upp med t.ex. 5cm breda lättbetongblock (som du får bearbeta för att få smalare) högre upp, och när du kommer ner till kanske 3 cm diff, så kan du nog putsa det rakt. Max ca 1cm per putsomgång, och definitivt förstärkning med nät.
Men det är ett dammigt jobb att smalna av sådana block (har gjort det...).
Förstår jag rätt att väggen är tillräckligt rak på höjden där bänkskivan hamnar? I så fall skulle jag inte bry mig om ifall det blir en sned glipa bakom skåpet under bänkskivan ner mot golvet. Det är ju inget som syns. Underskåp brukar fästas i överkant. Där kan man vid behov skruva eller limma någon lämplig distans som t ex en lagom tjock regel.
Så länge väggen är synbart i lod över den framtida bänkskivan och ojämnheten under göms bakom skåp varför ens göra något? Lämplig träbit i bankant på skåpen om de nu hänger på en skena så de hänger lodrät är väl det som behövs. Om skåpen ska stå sockel på golv så kanske mindre viktigt.
Skulle mer fokusera på att väggen vid bänkskivan är rak, speciellt om du ska upp med någon dyrare stenskiva
Skulle mer fokusera på att väggen vid bänkskivan är rak, speciellt om du ska upp med någon dyrare stenskiva
japp det får nog bli så. Är nog ändå smidigast.U Utsliten och utdömd skrev:
hej. Nej tyvärr inte. Isf hade jag inte heller brytt mig då det är charmen med gamla hus. MEN det är nog iaf minst 5 cm glapp i höjd där bänkskivan hamnar..T TommyC skrev:Förstår jag rätt att väggen är tillräckligt rak på höjden där bänkskivan hamnar? I så fall skulle jag inte bry mig om ifall det blir en sned glipa bakom skåpet under bänkskivan ner mot golvet. Det är ju inget som syns. Underskåp brukar fästas i överkant. Där kan man vid behov skruva eller limma någon lämplig distans som t ex en lagom tjock regel.
M myrstack skrev:Så länge väggen är synbart i lod över den framtida bänkskivan och ojämnheten under göms bakom skåp varför ens göra något? Lämplig träbit i bankant på skåpen om de nu hänger på en skena så de hänger lodrät är väl det som behövs. Om skåpen ska stå sockel på golv så kanske mindre viktigt.
Precis så är det. Min föregående quote. Det blir nästan 5 cm och vi tänker ha en kvartsskiva så det blir konstigt. 5-10 mm hade man nog kunnat fånga upp med kakel som stänkskydd. Men detta går inte…