4 625 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Sned innervägg i sten!
Ska du ha väggskåp och ett högskåp intill bordsskivan så kan man ju nöja sig med att sätta dit en skiva som täcker den del som är synlig? Är ju ingen större yta i det fallet.
du har en poäng men en bänkskiva som är rak ca 2,5m och sedan sista 1,5m blir ca 5 cm bredare kommer antagligen se konstigt ut…. Men jag skall faktiskt ta en kik och funderare OM det kan vara en lösning. Luft bakom bänkskåpen spelar inte någon roll…C cpalm skrev:
Den är murad med hård puts.. också en intressant idé men skivan kommer över fönsterbänken så det blir nog tokigt. Fönster är så lågt så det blir en nisch där bakom bänkskåpen.M myrstack skrev:
Det snabba sätter borde då vara att sätta kilformade reglar och gipsa ut. Nackdelen är att det kommer vara svårt att få en övergång mellan den putsade delen och där den utreglade delen börjar utan sprickor med tanke på att de båda materialen rör sig olika. I en sådan lösning bör man köra microlit eller liknande över hela väggen.
en annan lösning är givetvis att putsa ut med tex gipsputs. Tjockleken som måste till gör att man förmodligen måste vara lite kreativ och en variant är att tex ta upp en del av volymen som måste bort genom att först limma upp tunna lättbetongskivor så att putslaget blir acceptabelt tunt. Oavsett måste denna delen av väggen slipas ren så det är bra vidhäftning mot underlaget.
kan du få bänkskivan i ett helt stycke? Om de ändå måste göra en skarv och den råkar hamna mot delen som blir djupare är det ju inte omöjligt att den delen av bänkskivan som blir bredare inte blir så extremt mycket dyrare. Om allt är i ett stycke skulle jag dock gissa att det drar iväg
en annan lösning är givetvis att putsa ut med tex gipsputs. Tjockleken som måste till gör att man förmodligen måste vara lite kreativ och en variant är att tex ta upp en del av volymen som måste bort genom att först limma upp tunna lättbetongskivor så att putslaget blir acceptabelt tunt. Oavsett måste denna delen av väggen slipas ren så det är bra vidhäftning mot underlaget.
kan du få bänkskivan i ett helt stycke? Om de ändå måste göra en skarv och den råkar hamna mot delen som blir djupare är det ju inte omöjligt att den delen av bänkskivan som blir bredare inte blir så extremt mycket dyrare. Om allt är i ett stycke skulle jag dock gissa att det drar iväg
Jag tror du oroar dig i onödan. Sen är det klart att man ser det man vill se. Är man ute efter en "klinisk" look med perfekta ytor och vinklar kan det kanske störa intrycket. Annars handlar det mer om att lyckas med en snygg inpassning mot ytorna och en sån där grej kan till och med bli en rolig detalj.Dr Benz skrev:
Vad är ni ute efter för "stil" på resultatet?
jag tror att det bästa vore att bygga upp en vägg med kilformade reglar. På något sätt. Får lägga lite extra kärlek på denna väggen.M myrstack skrev:Det snabba sätter borde då vara att sätta kilformade reglar och gipsa ut. Nackdelen är att det kommer vara svårt att få en övergång mellan den putsade delen och där den utreglade delen börjar utan sprickor med tanke på att de båda materialen rör sig olika. I en sådan lösning bör man köra microlit eller liknande över hela väggen.
en annan lösning är givetvis att putsa ut med tex gipsputs. Tjockleken som måste till gör att man förmodligen måste vara lite kreativ och en variant är att tex ta upp en del av volymen som måste bort genom att först limma upp tunna lättbetongskivor så att putslaget blir acceptabelt tunt. Oavsett måste denna delen av väggen slipas ren så det är bra vidhäftning mot underlaget.
kan du få bänkskivan i ett helt stycke? Om de ändå måste göra en skarv och den råkar hamna mot delen som blir djupare är det ju inte omöjligt att den delen av bänkskivan som blir bredare inte blir så extremt mycket dyrare. Om allt är i ett stycke skulle jag dock gissa att det drar iväg
huset är ett gathus daterat ca 1850. I stort allt kommer att göras om. Det blir ju moderniserat men vill ändå skapa en känsla av 1800-tal. Huset är ju lite snett och vingt vilket är hela charmen. Men just med ett så stort glapp mot bänkskivan vill jag ändå inte att det syns för mkt. Dvs att bygga bort lite av ”charmen” för att det skall se vettigt ut har jag inga problem med.
nej inte kliniskt. Vi älskar tokiga vinklar och vrår. MEN en så pass sned vägg som det är frågan om blir lite too much… när det sticker iväg för mkt är det inte lika charmigt. Bänkskivans rakhet trumfar väggen i detta fallet.C cpalm skrev:Jag tror du oroar dig i onödan. Sen är det klart att man ser det man vill se. Är man ute efter en "klinisk" look med perfekta ytor och vinklar kan det kanske störa intrycket. Annars handlar det mer om att lyckas med en snygg inpassning mot ytorna och en sån där grej kan till och med bli en rolig detalj.
Vad är ni ute efter för "stil" på resultatet?
Hade det varit en vägg i ett vardagsrum hade vi troligtvis inte brytt oss om det.
Hur skulle det kännas om du sätter dit en måttsågad bräda mellan skivan och väggen, naturligtvis på bägge sidor om fönstret? Med en snygg ådring och kontrasterande färg tror jag att det kan bli ett spännande och dekorativt inslag av hantverkskonst...
Klicka här för att svara
