Vi önskar ta bort den bärande pelaren i vardagsrummet på bild. Huset är ett Älvsbyhus från 2006. Är det någon som gjort något liknande och kan tipsa om bästa sätt att göra det? Antar att den längsgående bärande måste stärkas upp med limträbalk eller H-balk i stål?
Enplans eller en och en halv plans??
Sen så lägger där väl nån form av balk redan?
Ser ut på bild som rätt så långt så ersättnings balken blir nog riktigt fet.
Stolparna där balken kommer att vila, kommer golvbjälklaget där att klara belastningen uppifrån?
Sen så lägger där väl nån form av balk redan?
Ser ut på bild som rätt så långt så ersättnings balken blir nog riktigt fet.
Stolparna där balken kommer att vila, kommer golvbjälklaget där att klara belastningen uppifrån?
Det är ett ganska vanligt ingrepp på Älvsbyhus, exempel här:
http://bohlins-bmm.se/2017/02/isolerad-overvaning-i-skogas/#jp-carousel-1203
(Får jag gissa är det där en 90x315-balk)
Jag skulle rekommendera att gå med i gruppen Vi som byggt/äger ett Älvsbyhus på facebook och höra mig för där, säkert någon som gjort det där.
http://bohlins-bmm.se/2017/02/isolerad-overvaning-i-skogas/#jp-carousel-1203
(Får jag gissa är det där en 90x315-balk)
Jag skulle rekommendera att gå med i gruppen Vi som byggt/äger ett Älvsbyhus på facebook och höra mig för där, säkert någon som gjort det där.
Klicka här för att svara
