J
joelfro: Är i stugan och ska flytspackla på golvspån. Lade i raychem quicknet. Problemet är att kablarna sticker fram på några ställen. Skulle tro att jag kan ordna det med fixet. Är det ok? Står ju att nätet får läggas direkt i fixat. Det är inget våtrum. Jag får inte tag på mer spackel och det vore gött att bli klar.
0 svar · 784 läst
useless
useless: Eftersom det bara är några enstaka brädor så skulle inte jag vara särskilt orolig. Hade det varit dåliga förhållanden skulle alla brädor visat tecken på påväxt. Borsta bort det värsta och gå vidare...
7 svar · 1,8k läst
·
J
JohanErik84: Hej, Har ett golv som lutar en hel del på sina ställen. Från mitten på ett rum på 40 kvm ut mot båda väggar neråt. Höjdskillnad kan som mest är nog 50 mm från högsta punkt. Jag har lyft ett lager parkett och nu ligger det ett gammalt brädgolv som som inte direkt är i toppskick. Under detta golv finns en sand/grus blanding som bjälkarna ligger i. Bjälkarna har ca 900 mm mellanrum.
0 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Andra har skrivit om att det har varit ett pappskikt under linoleummattor så det kan vara så för dig också.
3 svar · 2,4k läst
·
M
MNilsson1: Funderar även på skippa bärlina och köra ytterligare ett par plintar i stället.
1 svar · 1,1k läst
·
T
tergo: [citat] troligen
1 svar · 1,1k läst
·
hsd
hsd: Jag har använt cement blandat med sand på en skorsten och det är fortfarande fräscht efter 15 år senare har jag på andra skorstenen använt putsbruk ,kc, och det har suttit i ca 12 år utan släpp eller sprickor
2 svar · 2,3k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Nej man kan inte jämföra dessa, även dom tunnaste dukarna har 6-7 gånger mer massa och är av ett helt annat material. Jag vet såklart inte att det kommer bli ett problem men jag har sett när kondensväv spänts under plåten och då har det vid vissa väder varit droppar under alla profilbottnar.
6 svar · 3,2k läst
M
myrstack: Har tillverkaren någon instruktion för infästning i lättbetong? Du har en säkerhetsaspekt kring glasräcken som givetvis ska övervägas så först skulle jag nog försöka följa instruktionerna. Om dessa inte finns eller om inget annat förordas skulle jag annars överväga primärt kemankare och gängstav eller väldigt långa plugg med en noga vald skruv. Drar man söder något vid
1 svar · 1,1k läst
M
Mawe85: [citat] Jag har limmat övergångslisten mellan klinker och parkett. Hållt i fyra år så här långt. Men du måste kanske ta upp hela listen för att det ska fästa bra.
1 svar · 1,7k läst
·
P
preben89: Ok tack för svar
10 svar · 6,7k läst
B
Boan: [citat] Ska ju inte ha mycket men vore ju fantastiskt. Tips på någon kring Göteborg?
2 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: Jag har kapat flera/många klinkerplattor med vinkelslipen, det finns speciella skivor för klinkers.
1 svar · 1,2k läst
D
David_Nyberg: Man skulle kunna säga att FEM är en datoriserad hållfasthetsbedömning. Det bör ju bli styvare ju grövre virke du "strävar" upp med. Jag skulle tro att det blir som styvast om du skulle sätta dubbla diagonaler eller kryss en gång per bredd. I 45 grader. Så ett kryss på varje 1,2m. Sätter du en lång >5,2m diagonal så är den ju på det stora hela rak, eller nära parallell med övriga
5 svar · 1,3k läst
·
H
hydrolift: Har du provat med högtryckstvätt? Jag tycker det brukar se ut som nygjutet efteråt.
4 svar · 1,8k läst
Y
Yoshimel: Okej, ja för Malmö kommun sa att Malmö hade väldigt låga halter i jämförelse med Svedala, Staffanstorp.
10 svar · 4,9k läst
Dr Benz
Dr Benz: [bild] [bild] Skall snart börja regla upp för en liten hall och badrum. Resten av huset har jag redan börjat regla så höjden i själva huset är redan satt. Frågan här är hur jag bäst bygger upp till rätt höjd så att det blir samma nivå som övriga golv? I övriga huset läggs spårat spån med golvvärme. Men då det skall vara klinker så behövs ju mer än CC 30 och spån. Hur
0 svar · 861 läst
·
KJD
KJD: Väcker liv i den här tråden, då jag inte hittat så mycket annat här. Man köper block, typ 70x400x700mm för ca 70 kr, sågar ur så bitarna passar och använder kakelfix. Om man har rör etc i väggen får man gjuta/spackla runt dessa - gipsbaserade spackel för torra utrymmen, kalk/cement för våtutrymmen. Kalk/puts/lagning för skickt < 20-30mm, och cement för tjockare skikt. (Obs
11 svar · 33,7k läst
·
J
J Vos: [citat] Om du endast limmar gerningen då är det ingen problem att lossa fodret.
5 svar · 3,8k läst
·
J
Johannabjursas: Vi ska renovera bron och få putsen lagad och samtidigt göra om trallen. Putsen (kalk) har spruckit och lossnat i överkant där trallen nästan ligger emot. Undrar hur vi ska göra för att inte samma problem med putsen uppstår igen. Man måste väl lägga någon form av isolerpapp mellan trä och betong, och/eller ha ett visst avstånd emellan för att inte fuktigt trä ska ligga emot? [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag kan inte göra det bättre än det som redan gjorts, så jag avstår från att ens försöka. Du får läsa om tråden (och länk) själv.
30 svar · 9,6k läst
·
M
marp68: Tack för all hjälp. Det blev flytspackel. Sedan underlagsfoam och laminatgolv. Blev bra.
7 svar · 4,8k läst
S
Snickarkirre: [citat] Nej precis de e ju alltid trevligt! :) Okej va bra då hinner betongen brinna ordentligt. Tack detsamma!
6 svar · 1,5k läst
H
herge: Det finns en hel del trådar i ämnet men hittar inte riktigt mitt svar. Jag står här med min utgrävda källare och ska nu bygga upp den på nytt igen. Har aldrig gjort ett sådant här projekt tidigare och funderar lite på följande: Ett ganska fyrkantigt rum som gjutas på totalt 27kvm. Lägger jag bara ut mina EPS-skivor (20cm, 2x100mm) kant mot kant med befintligt källarvägg och sen
0 svar · 722 läst
·
Ö
ÖronMüsli: [citat] Tror ni man kan använda PEM rör för att få den helt rund?
7 svar · 3,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag har haft sådant i hela huset (väggarna hade kutterspån). Jag tror den hade noll fuktbromsande funktion givet hur den var monterad osv, men jag har ersatt den med åldersbeständig plast i samband med tilläggsisolering in och utvändigt.
15 svar · 11,3k läst
·
J
Jylais: Hej! Jag försöker göra om min altan och utöka ytan något. Det gamla altan har suttit där i över 20 år så det var dags att fixa det. Det ska bli reglar mot fasaden på två sidor av huset. (Förut satt det tre sidor på plintar och regel under entrédörren). På den längsta väggsida har jag sågat fasadläkten upp till det som bli golvytan av trall. Som bilden visar blir skarven mellan
0 svar · 2,0k läst
·
H
hackatall: [citat] den de säljer är för låg för mig, jag har dock en hel del skrot och limträ liggande så den kommer inte bli dyrt att tillverka. Det kommer bara ta tid.
8 svar · 1,6k läst
·
M
moken: [citat] Ja iofs, om man tänker efter så blir det ganska självklart att nockbalken tar mycket av total-lasten ifrån taket. Tack för svar :)
4 svar · 1,7k läst
L
Lundin018: Vi har rivit bort det gamla trätaket på vår jordkällare. Stommen av taket bestod av 2 st rundtimmer stockar som vilade på grundstenar. Längden på jordkällaren är ca 7,4 meter och det är 2 hörnstenar och en sten i mitten. Alltså 3,7 meter mellan grundstenarna. Tanken är att återanvända stenarna och dess placering men jag har problem med att få tag på rundtimmer i dem längderna.
0 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.