C
Chippe: @Alfredo Haha, ok jag trodde det tillhörde något som ännu sitter uppe. Jag har hittat info från snickare som säger att det håller hur bra som helst och virket kommer inte att vrida på sig enligt honom.
12 svar · 12,8k läst
BirgitS
BirgitS: På hus som är typ 100 år gamla så handlar det inte bara om takstolar utan också om bjälkarna i bjälklagret och de kan gå åt olika håll på olika delar av vinden samt man förstås inte kan ta bort en vägg som krävs för stöd av dem.
6 svar · 1,8k läst
·
L
Lini: [citat] Utmaningen är att området utanför det gula sträcket skall ner 10-15cm från det man ser på bilden, då blir lösnigen med grus knepig. Gjuta är en väg gå men lite omständigare som du påpekar.
2 svar · 936 läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är troligen teak. Det finns flera trådar i forumet med folk som har renoverat sina teakdörrar genom att slipa och olja dem med mycket lyckat resultat.
1 svar · 1,0k läst
·
B
Bennyro: Kanske lite sent, men andra kanske kan ha nytta av formlerna. https://www.zhitov.ru/sv/ Jag har själv byggt fem trappor med beräkningar enl formlerna. Både vinklade och raka varav den längst blev 6300 mm och 1200 bred. Vangstycke av limträ 52x240 mm gollvhöjd 3250 mm Limning av steg och sättsteg absolut förbjudet, vid limning så är det garanterat knarr i trappen. Fäll in stegen i
1 svar · 2,2k läst
Huggabuggaa
Huggabuggaa: Eldfast bruk
1 svar · 822 läst
N
Niklaspe: Tänker göra en smärre utbyggnad 2000x4000 med 20 graders taklutning. Funderar om jag kan göra ett infällt bjälklag enl skiss och använda tryckade 90x90 limträpelare som "stumpar" på plinten för att kunna kapa lite höjd på hela plintgrunden. Tror ni det funkar? Bifogar bild
0 svar · 1,2k läst
·
Z
z_bumbi: Är det inte enklare och billigare att gjuta plintar direkt? Då kan du lägga I lite armering i övre delen när du ändå håller på. Annars så gräv hål, lägg makadam , en hög med grovbetong och tryck ner plinten upp och ner i rätt höjd. Kapa en del av fästet innan.
7 svar · 2,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Dreva och foga från båda sidor innan du sätter foder. Kanske även en sträng fog under tröskeln för att få det extra bra.
1 svar · 1,8k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Slutade med att jag körde 16mm hål till 12mm armeringen och ankarmassa. Det blir väl lite dyrare, jag tror inte 3 tuber kommer räcka, men det blir ju smidigare än att hålla på att blanda massa betong för att hålla i. Dessutom så hade jag nog behövt gå upp en hel del i borrstorlek för att kunna köra expander och 12mm armeringsjärn. 16mm hålen går snabbt att borra. Det i
1 svar · 1,7k läst
D
Dublin: Pushar för min egen tråd - nån med lite insikt i byggnadsteknik som vet eller kan komma med inspel till frågan ovan?
1 svar · 1,2k läst
·
T
The Doc: Finns även för tvåplanshus på samma ställe
2 svar · 1,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Har inte jättemycket erfarenhet men jag skulle säga varken eller. Helt utan svikt kommer det inte att bli men har man normala förväntningar och det byggs lite extra stabilt så blir det bra. Jag tycker din lokala klinkerbutik borde kunna hjälpa dig att få känna efter hur det är att stå på klinker ”i luften” även fast det inte blir exakt samma sak.
5 svar · 1,5k läst
T
trannelg: Hej. Hoppas någon kan ge konkreta tips hur man ska få följande ytor i ok skick igen. Fall1, orange innervägg, ganska "grunda" skador pga limmade väggskivor direkt på putsvägg som tagits bort. Kan man påföra något slags puts i så tunna (1-2 mm skikt)? Fall2, grön yttervägg, putsbortfall ända in till den murade väggen, djup ca 1-3 cm. Antar att här kan man använda någon typ av
0 svar · 1,2k läst
·
Z
zingo: Bygger en pizzaugn. Min lokala byggfirma rekommenderade och levererade Webers eldfasta bruk till detta bygge. Jag har nu börjat foga stenarna och inser efter några lager (och ett misslyckat valv) att bruket dels härdar oerhört långsamt och dessutom knappast passar ändamålet. Ringde Weber som bekräftade detta. Visst härdar det och blir så småningom stelt, men det går inte att jämföra
0 svar · 963 läst
T
tergo: är du orolig för att skruvarna inte håller så kan du sätta en dubbelmolly i varje vinkel + vanlig skruv Köp Mollyskruv till dubbellgips | Verktygshandlarn.se
24 svar · 5,7k läst
·
R
roli: Jag hade inte använt grovbetong, välj finbetong istället. Då blir det lättare att justera då finbetongen innehållet mindre stenstorlekar jämfört mot grovbetongen. Det finns ju en risk att grovbetongens stenstorlek gör att det inte går att justera höjden lika lätt som med en betong med mindre stenstorlek. Du bör nog också försöka få till någon typ av armering av din "betongkaka"
1 svar · 1,5k läst
boihus123
boihus123: [citat] Hej inte just min men de ser snarlika ut, kan ju vara så att de fanns i träded innan det högs ner, men hur vet man det är aktiva eller inaktiva djur? Försökte med ståltråd mi hålen men får inte ut något i alla fall
2 svar · 1,0k läst
M
marp68: [citat] Ja, det är sant Jag har vanliga 15×15
3 svar · 1,5k läst
Amin_96
Amin_96: [citat] Bra tips tack! :)
3 svar · 952 läst
Grylf
Grylf: [citat] :D Vi flyttar köket och jag vill ha med mig en del av det gamla. Men det ser mörkt ut på den fronten.
2 svar · 689 läst
·
N
Nymis: Hej, Jag har en fråga om byggnadshöjd och energikrav på nybyggnationer. Bakgrund: 1. En bygglovsansökan avser enfamiljshus med en byggnadshöjd på 3,3 m. 2. Detaljplanen tillåter 3,0 m i byggnadshöjd 3. Byggherren anger som motivation för avvikelse från detljaplan: en byggnadshöjd på 3,0 m gör det svårt att uppnå dagens energikrav för nybyggnationer. Min tankebana och fråga: Hur
0 svar · 664 läst
E
Et1975: [citat] Svårt att säga nått generellt bara utifrån bilder. Utomhus och andra exponerade miljöer kan sättsprickor vara direkt förödande för beständigheten eftersom dom ligger rakt ovanför armeringen och därför leder fukt, syre och ev. salt rakt in till armeringen som då snabbt kan börja rosta. Inomhus i skyddad miljö har man ju inte dom problemen. Men när du har sättsprickor så
10 svar · 2,7k läst
·
D
Davion: Doshålet påverkar inte ett skvatt jota. Allt annat kanske är ett större aber däremot. Ska du dra från golvet/taket och doshålet är väldigt nära antingen golv eller tak så skit i grannen. Är det däremot många meter med spårning så bör du tänka om.
5 svar · 2,4k läst
D
Davion: Jag är av åsikt att lite hål i stolparna är att föredra, men det är min osakliga paranoia och trogna hängivelse åt Murphys lag som gör att jag säger så. Jag ska göra samma sak i år på min ena altan och gör då alternativ 2 som du listat, typ.
1 svar · 1,1k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag flyttade din fråga till Byggteknik för jag misstänker att du har lättare att få svar här.
1 svar · 2,1k läst
·
D
Derbyboy: Tack! jag tror det är styvast jag menar. mellan takreglarna ligger det råspont. Råsponten har kapats (230) mm och där vill jag slå på något av stål som gör att hålet inte påverkar hur mycket råsponten kan bära upp.
2 svar · 1,5k läst
N
nybyggarn3: Då vad det hela färdigt. Borrade ett testhål under det kommande köket och provade tycka dit ett armeringsjärn. Det visade sig att massan var rätt flyktig i konsistensen och att det inte var några som helst problem att trycka ner järnet. Innan jag satte fast stolpskorna maskerade jag plattan med lite tejp runt skorna. Massan tryckte jag ner i hålet och när jag knackade dit stolpskon
8 svar · 2,6k läst
·
Z
z_bumbi: Bygg ramar för stenull, täck med tyg och så har du billiga paneler som dämpar ljud. Tjockare = bättre. Sätt dem inte dikt an mot taket utan lämna en lucka. Fast så länge väggar och golv är kala så kommer det antagligen fortsätta vara ekon. Viktigast är att dämpa hörn så om du har begränsat med resurser så sätt skivorna i hörnet mellan tak och vägg t ex i 45 graders vinkel.
1 svar · 1,3k läst
N
nybyggarn3: [citat] Låter som PU-lim. På flaskan står det ett dygn till full härdning. Presstid är 4-5 h vid 20 grader. För mig kommer nog tempen att falla långt under 10 grader efter kanske fem timmar. Jo det är ett elände att hålla på med. Jag måste limma mina balkar på plats. Planen är att klyva bort fasen på undersidan reglarna och slipa bort överflödet efter det har härdat. Ovansidan
3 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.