Hej! Vi hade en spricka i hallen intill ytterdörren som jag började knacka i så att jag kunde fylla igen den och spackla över. Desvärre lossnade stora delar av innerväggen intill dörrkarmen. Som djupast är hålen ca 10-12 cm och karmskruvarna med plugg är blottlagda, nästan frilagda.Jag kommer behöva knacka ner en större yta än vad som syns på fotot då det låter ihåligt när man knackar intill sprickan. Gissar att totalytan blir 1-2 kvm med varierande djup från 1-12 cm.
Jag får inte tag på nån murare och behöver nu laga det själv. Hur ska jag gå till väga för att fylla upp allt tomrum och skapa stabilitet i väggen intill karmen? Vad ska använda för puts/bruk ovanpå sen? Alla grundläggande och avancerade tips välkomnas!
Huset är en funkiskåk byggd 1954.
Tack på förhand!
Jag får inte tag på nån murare och behöver nu laga det själv. Hur ska jag gå till väga för att fylla upp allt tomrum och skapa stabilitet i väggen intill karmen? Vad ska använda för puts/bruk ovanpå sen? Alla grundläggande och avancerade tips välkomnas!
Huset är en funkiskåk byggd 1954.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ja, set är en grov uppskattning. Jag är inte hemma så jag kan mäta men sprickan är garanterat minst 8 cm djup, förmodligen närmre 10-12 cm som jag skrivit. Det har fallit ner stora bitar (som en stor näve i storlek) där det är som djupast. Man ser dagsljuset inifrån hallen om man tittar i linje med dörrkarmen i sprickan.
Jag har provat husfix en gång. Helt hopplöst att spackla ut. Fylla ett hål, ja, spackla nej. Jag körde finjas handspackel grov istället, en mycket bättre produkt.anders07 skrev:
Till detta tror jag dock att ett traditionellt putsbruk är mer rätt.
Troligtvis har det spruckit på grund av dörrsmällar så jag tar till mig av idén med dörrbroms. Det ska för övrigt bredspacklas ytterst.
Nu har jag ju fått input och lutar åt följande:
Fogskum intill karmen för att fylla upp de smalaste och med svåråtkomliga sprickorna. Därefter husfix i de största hålen. Sedan ett lager grovspackel och sist finspackel. Låter det som en ok plan?
Nu har jag ju fått input och lutar åt följande:
Fogskum intill karmen för att fylla upp de smalaste och med svåråtkomliga sprickorna. Därefter husfix i de största hålen. Sedan ett lager grovspackel och sist finspackel. Låter det som en ok plan?
Det låter omständigt och jobbigt. Kör gipsputs men för att undvika att behöva bygga hela tjockleken med puts så köp ett lättbetongblock som sparbit. Förvattna och dra upp sparbiten en dag och putsa sedan upp resten nästa dag. På gipsputsen kan du sen spackla som vanligt innan målning.
Mura fast dörren? Det ser ut att vara 60-80 cm blottad karm möjligtvis. Gipsputs håller alla gånger här och vidhäftning mot lättbetongen kommer vara bra där det som lekman kan vara svårt att få till det med en cementbaserad puts
TS kanske bör få något råd hur karmskruvarna ska fästas igen möjligtvis som komplement
TS kanske bör få något råd hur karmskruvarna ska fästas igen möjligtvis som komplement
Redigerat:
Väcker liv i den här tråden, då jag inte hittat så mycket annat här.
Man köper block, typ 70x400x700mm för ca 70 kr, sågar ur så bitarna passar och använder kakelfix.
Om man har rör etc i väggen får man gjuta/spackla runt dessa - gipsbaserade spackel för torra utrymmen, kalk/cement för våtutrymmen. Kalk/puts/lagning för skickt < 20-30mm, och cement för tjockare skikt. (Obs viktigt att dammsuga, förvattna och prime:a ytan extra mycket före lagning).
Hittade det mesa här, men pratat med byggvaruhus/Beijer Betong och Kiilto:
https://gds.se/material/lattbetong/sa-anvander-du-lattbetong
(Här nämns specialfix, men inga mer detaljer, enlg Beijer är det helt enkelt bara fix).
Annan bra kommentar:
https://www.xella.se/se/docs/279279_Rep_Revner_SE.pdf
Man köper block, typ 70x400x700mm för ca 70 kr, sågar ur så bitarna passar och använder kakelfix.
Om man har rör etc i väggen får man gjuta/spackla runt dessa - gipsbaserade spackel för torra utrymmen, kalk/cement för våtutrymmen. Kalk/puts/lagning för skickt < 20-30mm, och cement för tjockare skikt. (Obs viktigt att dammsuga, förvattna och prime:a ytan extra mycket före lagning).
Hittade det mesa här, men pratat med byggvaruhus/Beijer Betong och Kiilto:
https://gds.se/material/lattbetong/sa-anvander-du-lattbetong
(Här nämns specialfix, men inga mer detaljer, enlg Beijer är det helt enkelt bara fix).
Annan bra kommentar:
https://www.xella.se/se/docs/279279_Rep_Revner_SE.pdf
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden