Hej..
Har byggt en ca 20 m lång flytbrygga med sektioner byggda av två längsgående reglar 45x145 med längden 5,2 m. Sektionerna är 1,2 m breda och har gångyta av trall 22x95. Har även en mittenregel 45x90. Problemet är att dom vill vrida sig (skruva sig) när man går över dom. Hur kan jag göra för att motverka detta och öka konstruktionens vridstyvhet i längdled?
Mvh Krister
Har byggt en ca 20 m lång flytbrygga med sektioner byggda av två längsgående reglar 45x145 med längden 5,2 m. Sektionerna är 1,2 m breda och har gångyta av trall 22x95. Har även en mittenregel 45x90. Problemet är att dom vill vrida sig (skruva sig) när man går över dom. Hur kan jag göra för att motverka detta och öka konstruktionens vridstyvhet i längdled?
Mvh Krister
När jag läste till ingenjör fick vi lära oss att det effektivaste sättet att öka vridstyvheten i en rektangel/kvadrat var att montera ett kryss, dvs stag från hörn till hörn. Jag har dock ingen egen erfarenhet av att praktisera detta.
Renoverare
· Västernorrland
· 2 inlägg
Som Gabbe1 säger så monterar man diagonaler så blir det styvare. Har ritat upp din bryggsektion i inventor och kört FEM på den med och utan diagonaler.
Det blir ungefär 60% styvare av att lägga till 45x45 enligt bild.
Det blir ungefär 60% styvare av att lägga till 45x45 enligt bild.
Ok..intressant..du skriver att du kört FEM på den...vad betyder det?
Så det blir bättre resultat med att köra flera diagonaler jämfört med från hörn till hörn?
45x45 ger 60% ökad styvhet...vinner man ytterligare på att öka till t.ex 45x70?
Så det blir bättre resultat med att köra flera diagonaler jämfört med från hörn till hörn?
45x45 ger 60% ökad styvhet...vinner man ytterligare på att öka till t.ex 45x70?
Renoverare
· Västernorrland
· 2 inlägg
Man skulle kunna säga att FEM är en datoriserad hållfasthetsbedömning.
Det bör ju bli styvare ju grövre virke du "strävar" upp med.
Jag skulle tro att det blir som styvast om du skulle sätta dubbla diagonaler eller kryss en gång per bredd. I 45 grader.
Så ett kryss på varje 1,2m.
Sätter du en lång >5,2m diagonal så är den ju på det stora hela rak, eller nära parallell med övriga reglar.
Så det optimala ligger väl någonstans emellan dessa två alternativ. Kanske något liknande bilden jag la upp tidigare?
Det bör ju bli styvare ju grövre virke du "strävar" upp med.
Jag skulle tro att det blir som styvast om du skulle sätta dubbla diagonaler eller kryss en gång per bredd. I 45 grader.
Så ett kryss på varje 1,2m.
Sätter du en lång >5,2m diagonal så är den ju på det stora hela rak, eller nära parallell med övriga reglar.
Så det optimala ligger väl någonstans emellan dessa två alternativ. Kanske något liknande bilden jag la upp tidigare?
Klicka här för att svara

