3 180 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Sätta kondensväv på bärläkt
Hej!
Står i planeringsstadiet att börja renovera den gamla ladan. De renoverade den på 80-talet och la då på bättre begagnade betongpannor som nu är totalt uttjänta. Ladan saknar även underlagstak utan pannorna ligger på bärläkt som är spikad direkt i takstolarna. Bärläkterna är det enda de inte snålat med, de är nämligen fina 2x3 tum och har klarat tidens tand mycket bra.
Jag har nu tänkt lägga ett plåttak istället, standard tp20 troligtvis. Problemet är bara att det skapas kondens under plåten. Jag hade gärna låtit den fina bärläkten sitta kvar och undrar därför om man inte kan sätta en kondensväv direkt på bärläkten. Läkten sitter med cc 30 idag. Tänker mest att det kan bli problem där man skruvar igenom väven men det kanske inte gör så mycket? Nån som har ett tips?
Obs! Jag är dumsnål, svar som "ta bort bärläkten" accepteras ej
P.s såg förresten att det finns takplåt med kondensuppsugande väv klistrad på undersidan, någon som testat?
Står i planeringsstadiet att börja renovera den gamla ladan. De renoverade den på 80-talet och la då på bättre begagnade betongpannor som nu är totalt uttjänta. Ladan saknar även underlagstak utan pannorna ligger på bärläkt som är spikad direkt i takstolarna. Bärläkterna är det enda de inte snålat med, de är nämligen fina 2x3 tum och har klarat tidens tand mycket bra.
Jag har nu tänkt lägga ett plåttak istället, standard tp20 troligtvis. Problemet är bara att det skapas kondens under plåten. Jag hade gärna låtit den fina bärläkten sitta kvar och undrar därför om man inte kan sätta en kondensväv direkt på bärläkten. Läkten sitter med cc 30 idag. Tänker mest att det kan bli problem där man skruvar igenom väven men det kanske inte gör så mycket? Nån som har ett tips?
Obs! Jag är dumsnål, svar som "ta bort bärläkten" accepteras ej
P.s såg förresten att det finns takplåt med kondensuppsugande väv klistrad på undersidan, någon som testat?
Jag har testat TP20 med "inbyggd" kondensväv i mitt kallförråd (60m2, trästomme, oisolerat med endast plåt på väggar och tak) och det funkar ypperligt, det droppar aldrig från taket på insidan. All kondens fångas upp av väven och ventileras sedan bort.
För övrigt tror jag att det funkar bra att sätta valfri kondensväv/plast direkt under plåten oxå, dvs på bärläkten.
För övrigt tror jag att det funkar bra att sätta valfri kondensväv/plast direkt under plåten oxå, dvs på bärläkten.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Kondensväven bör inte röra plåten för då bildas kondensen under väven istället så det måste vara luft mellan plåten och väven för att det ska fungera bra. Kondensskyddad plåt känns som en lämplig lösning om man vill minimera dropp.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Nej man kan inte jämföra dessa, även dom tunnaste dukarna har 6-7 gånger mer massa och är av ett helt annat material.G Gabbe1 skrev:
Jag vet såklart inte att det kommer bli ett problem men jag har sett när kondensväv spänts under plåten och då har det vid vissa väder varit droppar under alla profilbottnar.
Klicka här för att svara