1 513 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tjocklek för betongskiva för gjutjärnskamin?
Hej!
Vi håller på att bygga ett orangeri och planerar att ha en gjutjärnskamin för kvällar och kyliga dagar.
Tanken är att gjuta en platta för den att stå på så att den kommer upp c:a 50 cm från golvet. Plattan kommer att vila på 19 cm breda lättklinkerblock som blir en del av odlingsbäddarna.
Plattan kommer att vara c:a 150 cm bred och 75 cm djup. Det blir alltså c:a 110 cm mellan stöden. Bakkanten kan förankras i existerande betongvägg med ett eller flera armeringsjärn. Kaminen väger c:a 200 kg och plattan ska armeras med "vanligt" (6 mm?) armeringsnät. Planen är att använda finbetong.
Någon som kan hjälpa till med en lagom överdimensionerad tjocklek och om det är något annat att tänka på?
Tack på förhand & vänliga hälsningar,
Kristofer
Vi håller på att bygga ett orangeri och planerar att ha en gjutjärnskamin för kvällar och kyliga dagar.
Tanken är att gjuta en platta för den att stå på så att den kommer upp c:a 50 cm från golvet. Plattan kommer att vila på 19 cm breda lättklinkerblock som blir en del av odlingsbäddarna.
Plattan kommer att vara c:a 150 cm bred och 75 cm djup. Det blir alltså c:a 110 cm mellan stöden. Bakkanten kan förankras i existerande betongvägg med ett eller flera armeringsjärn. Kaminen väger c:a 200 kg och plattan ska armeras med "vanligt" (6 mm?) armeringsnät. Planen är att använda finbetong.
Någon som kan hjälpa till med en lagom överdimensionerad tjocklek och om det är något annat att tänka på?
Tack på förhand & vänliga hälsningar,
Kristofer
Ingen som har några tankar kring detta?
Bästa svaret
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Hej! Jag kan börjar med att säga att jag inte är någon konstruktör utan kan bara komma med en kvalificerad killgissning. Men att förankra den i den bakomvarande betongväggen låter som en bra idé. Jag tror du borde klara dig på att ha en 100mm tjock platta. Att använda dig av en nätmatta är smart men jag tycker du borde förstärka armeringen med några 12mm armeringsjärn som ligger tvärs över plattan från lättklinkerblock till lättklinkerblock. Lägg 12:a järnen i botten på distanser å så kan du lägga mattan uppe på. Du kan även använda dig av grovbetong istället för finbetong.
Hur mycket pallar lättklinkerblocken egentligen? Blir ju lite vikt i den där konstruktionen. Plattan väger i runda slängar 260kg plus kamin å rökrör är de ju nästan ett halvt ton. Kan kanske gå ner i tjocklek på plattan men då får du nog lägga grövre järn.
Hur mycket pallar lättklinkerblocken egentligen? Blir ju lite vikt i den där konstruktionen. Plattan väger i runda slängar 260kg plus kamin å rökrör är de ju nästan ett halvt ton. Kan kanske gå ner i tjocklek på plattan men då får du nog lägga grövre järn.
Hej!
Tack för ditt svar, tyvärr göts plattan för ett par timmar sen bara.
Det blev följande:
- C:a 100 mm tjock i finbetong
- Kantbalk i framkant c:a 150 mm totalhöjd och 50 mm djup med två 8 mm armeringsjärn (ett i botten, ett i höjd med armeringsnätet)
- 6 mm armeringsnät över hela & fäst i bakkant, med två extra 8 mm i samma plan (utöver de två i kantbalken)
Det är retligt att jag hade 12 mm armeringsjärn hemma, men tyckte att det kändes överdrivet. Får hoppas att det håller ändå.
Tack & trevlig kväll,
Kristofer
PS. Blocken är 3 MPa, så 3 N/mm2. Lite snabbt räknat så tål de då 44 ton per sida. DS
Det blev följande:
- Kantbalk i framkant c:a 150 mm totalhöjd och 50 mm djup med två 8 mm armeringsjärn (ett i botten, ett i höjd med armeringsnätet)
- 6 mm armeringsnät över hela & fäst i bakkant, med två extra 8 mm i samma plan (utöver de två i kantbalken)
Det är retligt att jag hade 12 mm armeringsjärn hemma, men tyckte att det kändes överdrivet. Får hoppas att det håller ändå.
Tack & trevlig kväll,
Kristofer
PS. Blocken är 3 MPa, så 3 N/mm2. Lite snabbt räknat så tål de då 44 ton per sida. DS
Redigerat:
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Jaha de va ju synd att jag inte var snabbare på att svara. Men det låter som att de där borde hålla utan problem. Smart lösning med en "kantbalk" i framkant som förstärkning. Va bara ja som tänkte att de kan va smart att safea med 12:a järn. Men tror som sagt att din lösning funkar utan problem låt den bara brinna nån vecka innan du belastar denK Kristofer_Hlm skrev:Hej!
Det blev följande:
Tack & trevlig kväll,
Kristofer
Oj jävlar ja då håller ju dom utan problem iaf
Ja, lite synd men ändå trevligt med ett svar och lite diskussion 
Tack, jag tänkte att balken kunde vara bra som lite extra säkerhet. Ingen risk för tidig belastning, det kommer nog att dröja några månader innan det kommer kamin på den plattan. Men jag kan lika gärna låta formen och stöden under vara kvar en dryg vecka, de stör ingen.
Tack & ha det fint,
Kristofer
Tack, jag tänkte att balken kunde vara bra som lite extra säkerhet. Ingen risk för tidig belastning, det kommer nog att dröja några månader innan det kommer kamin på den plattan. Men jag kan lika gärna låta formen och stöden under vara kvar en dryg vecka, de stör ingen.
Tack & ha det fint,
Kristofer
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Nej precis de e ju alltid trevligt!K Kristofer_Hlm skrev:Ja, lite synd men ändå trevligt med ett svar och lite diskussion
Tack & ha det fint,
Kristofer
Okej va bra då hinner betongen brinna ordentligt.
Tack detsamma!
Klicka här för att svara