Tjenare 
Vi har en öppen spis i vardagsrummet som tar upp alldeles för mycket plats och jag undrar ifall man kan ta bort den delen som går mellan väggen och själva spisen. Jag har ritat med röd färg på bilden vilken del som vi skulle vilja ta bort.
"Lådan" är delad i två, den undre delen misstänker jag är någon typ av tilluftstunnel och den övre delen används som förvaring till ved.
Som ni kan se så finns där en tilluftsventil på utsidan av fasaden.
Jag tackar för all hjälp jag kan få!
Vi har en öppen spis i vardagsrummet som tar upp alldeles för mycket plats och jag undrar ifall man kan ta bort den delen som går mellan väggen och själva spisen. Jag har ritat med röd färg på bilden vilken del som vi skulle vilja ta bort.
"Lådan" är delad i två, den undre delen misstänker jag är någon typ av tilluftstunnel och den övre delen används som förvaring till ved.
Som ni kan se så finns där en tilluftsventil på utsidan av fasaden.
Jag tackar för all hjälp jag kan få!
Tilluft vill du nog ha uteifrån, annars kommer den ju ta inneluft och blåsa ut dels sämre förbränning och dels suger du ju ut varm inneluftD densomkanvet skrev:
Kan man inte ha kvar hålet i väggen då och sätta någon tilluftsventil som man kan öppna och stänga? Sedan när man ska använda spisen så öppnar man den för att få in luft utifrån med? Eller är jag helt ute och cyklar?boihus123 skrev:
Det ser ju inte riktigt klokt ut som det är gjort nu. Mem tar du bort den så kommer det ju se toppen ut!
I absolut värsta fall, om det nu inte skulle räcka med snurrventil så kan man ju faktiskt bygga dig en liten ventilationstrumma (en ventilationskanal som du bygger in) som du tar bort och sätter dit nät behovet eventuellt finns.
Det skulle ju i alla fall inte bli fulare än vad det är, framförallt inte då ni nu bara ska "myselda" i den.
I absolut värsta fall, om det nu inte skulle räcka med snurrventil så kan man ju faktiskt bygga dig en liten ventilationstrumma (en ventilationskanal som du bygger in) som du tar bort och sätter dit nät behovet eventuellt finns.
Det skulle ju i alla fall inte bli fulare än vad det är, framförallt inte då ni nu bara ska "myselda" i den.
Klicka här för att svara