Hej, nu behöver jag er input på konstruktion av att platt tak (1 grad) som det ska byggas takterass på. Det gäller en tillbyggnad och vi är begränsade i höjd vilket gör att taket måste vara tunt/lågt. Har fått en konstruktion ritad med limträ 90x180 på cc 300 som visserligen håller ner höjden men som jag tycker blir både dåligt isolerad och kanske även "onödigt" stabil. Dessutom finns fortfarande ca 90 mm tillgodo för att uppnå önskad innertakshöjd.
Total längd är 7050 mm men det finns en innervägg som stöder så att längsta fribärande blir ca 4400 mm. Mellanväggen är markerad som "icke bärande" men är ritad med limträ 90x270 (3) och 6 st pelare limträ 90x90 (P1). Plattan är förstärkt under mellanväggen.
Snözon 2
Jag har inga konstruktörskunskaper men tycker att konstruktionen verkar kunna göras bättre och billigare, särskilt som att det finns 90 mm tillgodo i höjd. Som det är ritat nu så är i princip 30% av taket bara limträ utan annan isolering.
Vore tacksam för konstruktiva idéer. Eller så bekräftar ni att det är en utmärkt konstruktion och att jag har fel
Total längd är 7050 mm men det finns en innervägg som stöder så att längsta fribärande blir ca 4400 mm. Mellanväggen är markerad som "icke bärande" men är ritad med limträ 90x270 (3) och 6 st pelare limträ 90x90 (P1). Plattan är förstärkt under mellanväggen.
Snözon 2
Jag har inga konstruktörskunskaper men tycker att konstruktionen verkar kunna göras bättre och billigare, särskilt som att det finns 90 mm tillgodo i höjd. Som det är ritat nu så är i princip 30% av taket bara limträ utan annan isolering.
Vore tacksam för konstruktiva idéer. Eller så bekräftar ni att det är en utmärkt konstruktion och att jag har fel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
De 90mm som du har till godo kommer ha stor inverkan på dimensioner och isoleringsmängd. Ofta är det en bakomliggande anledning till varför konstruktören valt denna uppbyggnad. Jag föreslår att du kontaktar konstruktören med dina funderingar.
Tack! Jag ska absolut kontakta konstruktören. Tänkte bara att jag skulle komma med lite konstruktiva förslag och inte bara gnällB bossespecial skrev:
Klicka här för att svara