5 491 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Montera krok på kakel utan skruv
Vill hänga upp två skärbrädor, en normalstor och en mindre, på en krok ovanför diskbänken.
Provade med dubbelhäftande tejp på kroken jag vill använda, då den är lite större och har lite större oval yta, ca 5×3 cm. Tyvärr föll den ner, då skärbrädan i bambu antagligen var lite för tung.
Vet att man kan använda bygglim, men jag vill kunna ta loss kroken i framtiden utan att kaklet följer med.
Vissa skruvar upp en list som de fäster krokar mm i, men även den måste ju skruvas i kaklet.
Finns det något mellanstarkt lim eller annan lösning för sådana här saker?
Vad kan man använda utan att behöva skruva i kaklet, men som man ändå kan ta bort, om än med lite besvär, men utan att kaklet följer med?
Provade med dubbelhäftande tejp på kroken jag vill använda, då den är lite större och har lite större oval yta, ca 5×3 cm. Tyvärr föll den ner, då skärbrädan i bambu antagligen var lite för tung.
Vet att man kan använda bygglim, men jag vill kunna ta loss kroken i framtiden utan att kaklet följer med.
Vissa skruvar upp en list som de fäster krokar mm i, men även den måste ju skruvas i kaklet.
Finns det något mellanstarkt lim eller annan lösning för sådana här saker?
Vad kan man använda utan att behöva skruva i kaklet, men som man ändå kan ta bort, om än med lite besvär, men utan att kaklet följer med?
Jag använde knådepoxy (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-fog-och-spackel/kontaktlim/knadepoxy-504026/) till mina krokar i badrummet och dom håller för både tunga kläder samt stora badlakan.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Kan även tipsa om denna dubbelhäftande som är riktigt bra: https://www.bauhaus.se/dubbelhaftande-monteringstejp-tesa-powerbond-ultra-strong-1
Produkter som diskuteras: "monteringstejp"
Monteringstejp
Monteringstejp är ett kraftigt dubbelhäftande tejp som används för att montera saker på olika ytor. Det är ett praktiskt alternativ till traditionella monteringsmetoder som spikar eller skruvar. Monteringstejpen är ofta genomskinlig och kan
Läs mer
Tack för svar
Epoxyknåd låter bra och enkelt, men undrar om det går att ta bort sedan.
Jag prövar mig lite fram med att sätta upp lite krokar, men vill kunna ta bort, flytta om, byta etc.
En tejp borde ju rimligen gå att ta bort. Glömde att det ju borde finnas nyare och bättre produkter än den gamla dubbelhäftande mattejpen jag har. Eller vad den är till för.
Den där tesa tejpen verkar ju kanon. Står dock att den är permanent, men det är väl enbart så länge man vill att sakerna ska hålla. Borde väl gå att ta bort.
Och om man vill ta bort tejp som sitter så hårt, vad använder man för att ta bort? Lösningsmedel eller kniv. Och risken är kanske att om man bänder att kaklet förstörs.
Epoxyknåd låter bra och enkelt, men undrar om det går att ta bort sedan.
Jag prövar mig lite fram med att sätta upp lite krokar, men vill kunna ta bort, flytta om, byta etc.
En tejp borde ju rimligen gå att ta bort. Glömde att det ju borde finnas nyare och bättre produkter än den gamla dubbelhäftande mattejpen jag har. Eller vad den är till för.
Den där tesa tejpen verkar ju kanon. Står dock att den är permanent, men det är väl enbart så länge man vill att sakerna ska hålla. Borde väl gå att ta bort.
Och om man vill ta bort tejp som sitter så hårt, vad använder man för att ta bort? Lösningsmedel eller kniv. Och risken är kanske att om man bänder att kaklet förstörs.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
När det gäller epoxyknåd så finns även borttagning med i Smedbos monteringinstruktion, övre högra hörnet:
https://cdn.smedbo.com/cdn/catalog/...eb67ca15dbac4_Instructions_GLUEMIX_260417.pdf
Pianotråd har jag för mig att andra har föreslagit.
https://cdn.smedbo.com/cdn/catalog/...eb67ca15dbac4_Instructions_GLUEMIX_260417.pdf
Pianotråd har jag för mig att andra har föreslagit.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden