Vill hänga upp två skärbrädor, en normalstor och en mindre, på en krok ovanför diskbänken.

Provade med dubbelhäftande tejp på kroken jag vill använda, då den är lite större och har lite större oval yta, ca 5×3 cm. Tyvärr föll den ner, då skärbrädan i bambu antagligen var lite för tung.

Vet att man kan använda bygglim, men jag vill kunna ta loss kroken i framtiden utan att kaklet följer med.

Vissa skruvar upp en list som de fäster krokar mm i, men även den måste ju skruvas i kaklet.

Finns det något mellanstarkt lim eller annan lösning för sådana här saker?

Vad kan man använda utan att behöva skruva i kaklet, men som man ändå kan ta bort, om än med lite besvär, men utan att kaklet följer med?

Har du kollat på tesas självhäftande krokar?

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Viktigt med självhäftande.
Låt de sitta flera dagar utan att belasta.

dof dof skrev:
Har du kollat på tesas självhäftande krokar?
Tack. Menar du även självhäftande tejp? Jag använde en bit från en rulle tunn matttejp. Klibbar som tusan, men släpper ändå sakta efter ett tag. Vad händer om man väntar? Det finns ju inget som direkt härdar.

Tack för svar

Epoxyknåd låter bra och enkelt, men undrar om det går att ta bort sedan.

Jag prövar mig lite fram med att sätta upp lite krokar, men vill kunna ta bort, flytta om, byta etc.

En tejp borde ju rimligen gå att ta bort. Glömde att det ju borde finnas nyare och bättre produkter än den gamla dubbelhäftande mattejpen jag har. Eller vad den är till för.

Den där tesa tejpen verkar ju kanon. Står dock att den är permanent, men det är väl enbart så länge man vill att sakerna ska hålla. Borde väl gå att ta bort.

Och om man vill ta bort tejp som sitter så hårt, vad använder man för att ta bort? Lösningsmedel eller kniv. Och risken är kanske att om man bänder att kaklet förstörs.

BirgitS
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
RoTe
M marp68 skrev:
Tack för svar

Epoxyknåd låter bra och enkelt, men undrar om det går att ta bort sedan.
Det går utmärkt med rakblad.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Casco Superfix+ är suverän, finns på småtub också om man inte behöver så mycket.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Dessa lim verkar ju sitta lika hårt som bygglim. Har bygglim hemma. Kan man kanske ta bort det lika enkelt med pianotråd också? Hade för mig att bygglim sitter för hårt. I så fall kanske jag kan använda det ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.