Hej alla på bygghus!

Hade behövt hjälp med att hitta nåt bra passande material för att täcka en yta inne på vår restaurang/gatukök.

Ytan vi vill täcka är precis jämte två fritöser som håller olja på 180 grader.

Meningen med att täcka ytan är att vi ska installera en A/C precis jämte och vi vill inte att A/Cn ska blåsa bort all rök och värme från köksfläkten.

Vi tänkte först lägga rostfritt stål på ytan, men kom sen på att det vore bättre med ett genomskinligt material.
Då köksdelen/hela restaurangen är öppen planlösning med servering osv så folk kan se in. Och täcker vi den delen med stål så begränsas synlighet för oss, och kunder.

Så vi tänkte på plexiglas, jag kände på mig direkt att det inte skulle kunna tåla värmen från fritöserna och oljan som kan skvätta upp.
Googlade lite och såg att så var fallet. Tål bara upp till 130grader och blir mjukt vid 100?
Kan nog bli ett problem.
Egentligen är det inte så varmt på den ytan vi tänkt täcka, men chansen för att oljor osv skvätter upp är väldigt hög och då förmodligen bränner hål osv i plexiglaset.

Glas kanske är ett alternativ men känns opraktiskt då det nog lätt kan gå sönder när det arbetas hårt på nära håll så att säga…

Kanske kommer plexiglas funka, och det är ju en billig lösning. Kanske borde testa med det först, men Har ni några andra tips på något bra material som tål värme och är genomskinligt?

Annars blir nog valet på rostfritt, då det nog är mest hygienist också.

• Vy genom fönster av restaurangkök med fritöser och utrustning, arbetsytor och hyllor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plexiglas blir repigt och tråkigt direkt man tar i det.
Jag skulle sätta in en vanlig glasruta, typ 6mm tjockt. Det tål väldigt mycket

Polykarbonat?

D dennis_f skrev:
Plexiglas blir repigt och tråkigt direkt man tar i det.
Jag skulle sätta in en vanlig glasruta, typ 6mm tjockt. Det tål väldigt mycket
Ja tänkte det med.

Men hur mycket tål egentligen glas, blir väldigt stressigt ibland och tål det om en tex fritös korgen slår i det hårt?

Violina Violina skrev:
Polykarbonat?
Är det inte som plexiglas?

Hur mycket värme tål det?

Violina Violina skrev:
Polykarbonat?
Alla plastsorter repas betydligt lättare än glas.
Vid upprepad städning blir det väldigt snabbt fult.
Och då det inte är en sportarena där det kommer att flyga puckar och fotbollar kommer en glasskiva att hålla hur bra som helst. Jag gissar att de inte kastar gjutjärnspannor särskilt ofta :)

T TysonBuilds skrev:
Ja tänkte det med.

Men hur mycket tål egentligen glas, blir väldigt stressigt ibland och tål det om en tex fritös korgen slår i det hårt?
Ja, utan problem.

D dennis_f skrev:
Alla plastsorter repas betydligt lättare än glas.
Vid upprepad städning blir det väldigt snabbt fult.
Och då det inte är en sportarena där det kommer att flyga puckar och fotbollar kommer en glasskiva att hålla hur bra som helst. Jag gissar att de inte kastar gjutjärnspannor särskilt ofta :)
Okey, tack för svar!

men hur mycket kostar en sån glasskiva ungefär på cirka 60cm bred och 150cm längd jämfört med polykarbonat?

Kanske billigare med polykarbonat om det funkar bra och byta ut det ibland om det inte blir för fult för snabbt.
Viktigt att det fräscht ut.

T TysonBuilds skrev:
Okey, tack för svar!

men hur mycket kostar en sån glasskiva ungefär på cirka 60cm bred och 150cm längd jämfört med polykarbonat?

Kanske billigare med polykarbonat om det funkar bra och byta ut det ibland om det inte blir för fult för snabbt.
Viktigt att det fräscht ut.
Jag har inte stenkoll på alla priser men plasten brukar kosta lika mycket eller mer beroende på vad man väljer för glas/plast.
Köp en laminerad skiva glas, så tjock som du tycker är ekonomiskt försvarbart men minst 6mm. Den kommer inte att gå sönder även om du bankar på den i dagar med frityrkorgen. :) fråga glasmästaren i din närhet om du inte tror mig, de säljer ju både glas och polykarbonat/plexiglas.

Jag tror inte din skiva kostar mer än 500-700spänn om du väljer 6mm glas.

• Gilla
TysonBuilds
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.