4 032 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Takhöjd källare
Efter översvämning har jag lite funderingar. Golvet i källaren har flytspacklats och nu när vi letar garderob ser vi att takhöjden i ena rummet är 202 cm. Vad jag kan läsa mig till är minsta takhöjd som är godkänt 210 cm. De flytspacklade alla rum men det är bara i det rum med vattenburen golvvärme som de höjde rejält, totalt blev det nog 7-8 cm högre. Kan det stämma att man inte får ha lägre takhöjd än 210 cm? Och vad kan hända om det nu ligger till så?
Har för mig att jag även har läst att om takhöjden är för hög i "källaren" så räknas den som våning och inte som källare.
Våning blir det nog om det finns boyta. En källare är väl enligt definitionen under eller till största del under mark. Det säger väl inte något om dess beskaffenhet , tänker att om du skulle bygga ett plan helt utan fönster så räknas det nog inte som våning för det finns inte någon boyta. Gissar bara här dock.Huddingebo skrev:
Det vore skönt om det vore så för då skulle jag inte ha nån boyta alls i fritidshuset . Men skatteverket tycker 1.90 räcker. Men sen finns ju regler för nybyggnation som säger minst 2.10.T TypRätt skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/fastighetstaxering/deklarerasmahus/matreglerforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Byggregler är (tack och lov) inte retroaktiva. De regler som gäller idag kan inte användas för att kräva förändringar på gamla, befintliga hus.
Klicka här för att svara