P
Pipslo: Jag håller på att dela av en gillestuga med begränsad takhöjd ca 209 cm. Jag håller på med att montera en skjutdörrskarm med modulmått 17x20. Karmen fästs i träreglar i sidorna. Det är således ca 9 cm mellan överkant dörrkarm och tak. Jag använder mig av stålreglar där skenan i taket är cirka 5 cm hög. Enligt normen ska jag sätta en skena vara underkant är på 200 cm och
0 svar · 611 läst
·
S
Solskensbyggare: [citat] Jo, sett det på flera sidor, och Xella som säljer ytong grejer har inga priser. Måste kontakta dem. Men Ni tror inte Murbruk C kan funka? Blir ett sånt projekt...
11 svar · 9,3k läst
·
P
Pa Lang Gi: Att det finns ingen ventilation men är ej tätt runt fönster och dörr. Tänker att en ventil med fläkt vore bra? [citat]
2 svar · 1,1k läst
·
B
BORNER: [citat] Tack, @dibb för utförligt svar!
10 svar · 6,0k läst
H
Hirre: Tack för svaret. Då kan jag sova gott om nätterna
2 svar · 1,9k läst
·
J
Jan_G: Betongtaksfärg, Hagmans har. Funkar ypperligt. Sprutade själv för 3 år sen. Fortfarande som nytt :D
2 svar · 1,9k läst
T
tergo: fogskum måste täckas med något tex. list tåler inte solljus
1 svar · 1,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Oavsett vilket ska entreprenören rätta till fel på egen bekostnad. Styrelsens uppdrag är att se till att medlemmarna får valuta för pengarna.
1 svar · 1,2k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Men då har den en speciell lukt, särskilt om den blir lite uppvärmd.
3 svar · 2,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det var nog rätt innan plåtmontaget. Det får vara upp till 100mm springa.
1 svar · 1,2k läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Grundmuren skulle jag laga med ett leca-block. Går bra att putsa på. När det gäller spacklet är det svårt att se.. kan det vara gips?
1 svar · 1,2k läst
·
L
LarsDaniel: Inte ordentligt dokumenterat vad jag vet, men det finns liknande användning för golv. Skanska sägs använda tekniken även i väggar istället för mineralull i flerbostadshus. Jag gör det för att minska problemen med råttor och möss, som trots god renhållning är oöverstigliga på lantbruket eftersedan råttgift fått så kraftiga restriktioner.
2 svar · 1,0k läst
S
Småbruket: Hej Frågan gäller ett hus byggt 1925 med brutet tak. Inne i kattvinden verkar det vara en tjockare balk? ut mot ytterväggen som står vertikalt och är något tjockare än väggen samt en tjock horisontell balk? i golvet. Själva väggen består av två plankor med någon papp mellan dem (ca9cm tjockt). Det verkar inte vara några av plankorna som fäster uppe i takstolarna (Jag har inte
0 svar · 1,1k läst
·
Larsa
Larsa: Om du kan hitta en regel och få en eller två infästningar i den så är det tvärlugnt, sen Molly i hörnen. ibland kan man se var gipsskarven är om man tittar med släpljus, annars kan en stark liten magnet hitta skruvraden. Annars finns det ju billiga regelfinnare. Är det ett modernt hus kan det vara plåtregel
4 svar · 1,2k läst
·
Z
z_bumbi: [citat] Det är bara att mäta och blir det för kort försänker du skruven i regeln.[/QUOTE]
16 svar · 4,8k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: [citat] Ibland fungerar det inte att ringa, dvs säga de svarar aldrig.
16 svar · 4,3k läst
A
Användarnamn 1972: Hejsan , bygger just nu ett Tinyhouse och ställer mig lite frågande till vilket som är bästa lösningen då det gäller hur jag skall lägga mitt undergolv på själva golv bjälklaget? Skall jag låta undergolvet gå hela vägen ut till där golvbjälklaget slutar(mot friska luften :-) ) och sedan börja bygga vägg direkt på detta? Eller skall jag dra in undergolvet 95 mm(ytterväggens
0 svar · 1,1k läst
B
Bläcktudan: Vi brukar sätta spårad furuplywood när kunder vill ha sina gamla dörrar med panel renoverade.
1 svar · 1,0k läst
·
T
Toffelhjälten: Beijer byggmaterial har på sin hemsida ett program för att dimensionera limträbalkar. Googla fram det. Där fyller man i flera måttvariabler som husbredd o taklutning mm. Sedan får du förslag på balk. Så gjorde jag och gick upp en dimension för att det blev för mycket nedböjning. Går att skriva ut och sedan kan du höra dig för hos den du önskar handla av.
2 svar · 1,6k läst
·
Ahmada
Ahmada: [citat] Bra idé, kan se framför mig att detta kan funka. Tack! Ska fundera vidare på detta.
36 svar · 4,6k läst
·
R
rivaner: Hej, Ska fästa en tryckimpregnerad balk i en murad vägg som senare ska isoleras. Har gängstång, bricka och muttrar i rostfritt stål klass A2. Kan jag använda de, eller måste jag köpa nytt i klass A4 (syrabeständig)? Balken kommer att vara helt dold så lokala missfärgningar är inget problem. Hållfasthet på lång sikt är. Vill givetvis inte ha missfärgningar längre ner på väggen,
0 svar · 1,1k läst
B
Bläcktudan: Kravet idag är 23mm råspont om du ska ha ytpapp, använder du formplyfa kommer det behöva vara 22mm och du får kottla skarvarna mellan takstolarna. Jag tror det kommer se väldigt dumt och misslyckat ut. Jag säger, använd råspont.
1 svar · 1,4k läst
Oggga
Oggga: [citat] [citat] tätskikt för våtrum är det samma sak som ångspärr?
3 svar · 1,6k läst
·
J
Juhani Jarlinge: [citat] [citat] [bild] [bild] :surprised: jag limmade ihop 3st 21x70 planhyvlad, har ståt sig bra ett år
18 svar · 9,9k läst
·
E
Emppsan: [citat] tack för svar!
4 svar · 1,1k läst
·
A
Alko: Annat kom emellan som vanligt, men nu är det ändå dags att skruvlimma ihop delarna till de tre hyllsektionerna. Sågat till bakstycken i plyfa som borde funka som en mall för att få det rakt, så det inte blir en romb av hyllan. Hade först tänkt skruvlimma hyllorna mot ena gaveln först i "exakt" 90 grader o låta torka innan andra gaveln skruvas på i lugn o ro. Men funderar nu på om det
2 svar · 2,5k läst
·
MVJK
MVJK: Har du bild på hur det blev? Jag jobbar på liknande bygge men valde stålreglar - kanske en miss. Svårt att få det helt stabilt på alla delar av halvväggen.
3 svar · 5,3k läst
·
Okarlsson
Okarlsson: [citat] Prio ett hade varit en toa. Att kunna gå på toa inomhus är standard sedan 50 år. Sedan hade jag nog satt in en luft-luftvärmepump och som ovan sa en avfuktare om det är fuktigt.
5 svar · 2,1k läst
·
B
BSOD: Jag hade tagit bort dessa och murat igen hålet med lecablock.
1 svar · 2,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Ja så tänkte jag, ”man brukar” sätta vindskivan i höjd med högsta punkten av plåten eller möjligtvis någon enstaka mm högre då slipper man allt sånt. Det är inget måste eller krav och det är inte heller garanterat att du får störande ljud så du får avgöra på plats vad som blir bäst efter förutsättningarna som du har nu. Måla bärläkten behöver du absolut inte göra
3 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.