1 836 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ihålig gjutform
Tja!
Tänkte gjuta nått liknande som denna
Har gjort gjutformen i plyfa, men några tips hur man får den "ihålig" så den blir lättare. Lägga i nått papprör eller likande!?
Behövs det armeras, om väggarna blir ca 10cm?
Sen vad tätar man glipor i gjutformen bäst med?
Tänkte gjuta nått liknande som denna
Har gjort gjutformen i plyfa, men några tips hur man får den "ihålig" så den blir lättare. Lägga i nått papprör eller likande!?
Behövs det armeras, om väggarna blir ca 10cm?
Sen vad tätar man glipor i gjutformen bäst med?
Har gjort en likadan bänk. Stoppade in en bit cellplast (frigolit) i lagom storlek samtidigt som jag fyllde betongen. Blev kanonbra.
Jag armerade inte då det inte är någon belastning att tala om.
Glipor tätar du med latexfog.
Jag armerade inte då det inte är någon belastning att tala om.
Glipor tätar du med latexfog.
Nu blev jag lite osäker på vad jag använde till just den faktiskt
.
Antingen vanlig finbetong eller expanderbetong. Med den senare får du ett garanterat bra resultat då den inte behöver vinnas utan det räcker att knacka lite på formen för att få en i princip helt porfri gjutning.
Finbetong funkar bra det också, behöver bara vibbas mer och är svårare att få lika porfri.
Antingen vanlig finbetong eller expanderbetong. Med den senare får du ett garanterat bra resultat då den inte behöver vinnas utan det räcker att knacka lite på formen för att få en i princip helt porfri gjutning.
Finbetong funkar bra det också, behöver bara vibbas mer och är svårare att få lika porfri.
Hej igen, tror du man måste klä i plast och spola med vatten osv? Tänkte gjuta på jobbet, och inte kladda hemma och har inte möjlighet att komma var dag och vattna. Blir det dugligt än då?mexitegel skrev:
Nu blev jag lite osäker på vad jag använde till just den faktiskt.
Antingen vanlig finbetong eller expanderbetong. Med den senare får du ett garanterat bra resultat då den inte behöver vinnas utan det räcker att knacka lite på formen för att få en i princip helt porfri gjutning.
Finbetong funkar bra det också, behöver bara vibbas mer och är svårare att få lika porfri.
Klicka här för att svara