Tja!

Tänkte gjuta nått liknande som denna
21118_modulo_division_bank-901x901.jpg
Har gjort gjutformen i plyfa, men några tips hur man får den "ihålig" så den blir lättare. Lägga i nått papprör eller likande!?
Behövs det armeras, om väggarna blir ca 10cm?
Sen vad tätar man glipor i gjutformen bäst med?
 
Har gjort en likadan bänk. Stoppade in en bit cellplast (frigolit) i lagom storlek samtidigt som jag fyllde betongen. Blev kanonbra.

Jag armerade inte då det inte är någon belastning att tala om.

Glipor tätar du med latexfog.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har gjort en likadan bänk. Stoppade in en bit cellplast (frigolit) i lagom storlek samtidigt som jag fyllde betongen. Blev kanonbra.

Jag armerade inte då det inte är någon belastning att tala om.

Glipor tätar du med latexfog.
Tack, bra ide, det kör vi på (y)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har gjort en likadan bänk. Stoppade in en bit cellplast (frigolit) i lagom storlek samtidigt som jag fyllde betongen. Blev kanonbra.

Jag armerade inte då det inte är någon belastning att tala om.

Glipor tätar du med latexfog.
Btw, vilken betong körde du?
 
Nu blev jag lite osäker på vad jag använde till just den faktiskt :oops:.

Antingen vanlig finbetong eller expanderbetong. Med den senare får du ett garanterat bra resultat då den inte behöver vinnas utan det räcker att knacka lite på formen för att få en i princip helt porfri gjutning.

Finbetong funkar bra det också, behöver bara vibbas mer och är svårare att få lika porfri.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nu blev jag lite osäker på vad jag använde till just den faktiskt :oops:.

Antingen vanlig finbetong eller expanderbetong. Med den senare får du ett garanterat bra resultat då den inte behöver vinnas utan det räcker att knacka lite på formen för att få en i princip helt porfri gjutning.

Finbetong funkar bra det också, behöver bara vibbas mer och är svårare att få lika porfri.
Hej igen, tror du man måste klä i plast och spola med vatten osv? Tänkte gjuta på jobbet, och inte kladda hemma och har inte möjlighet att komma var dag och vattna. Blir det dugligt än då?
 
Om du inte har möjlighet att vattna så plasta definitivt in och vattna innan. Särskilt om du ska gjuta nu när det är såpass varmt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om du inte har möjlighet att vattna så plasta definitivt in och vattna innan. Särskilt om du ska gjuta nu när det är såpass varmt.
Ok, tack för svar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.