I
Installation: [citat] Då e det bara att limma.
4 svar · 1,3k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Är gängstängerna fortfarande ok då kanske börja att putsa dem och sedan spela med zink-sprej för kallgalvanisering kanske? Fast jag vet inte om det kan ha någon negativ inverkan då hälften av stålet är ingjutet...
1 svar · 2,3k läst
·
D
Davion: Snyggt, och kul att se processen!
3 svar · 4,0k läst
·
S
Stabbsson: [citat] Ja absolut, skivan är fint skuren och allt men efter massa barnskrik så gick huvudet och la sig :crysmile:
5 svar · 2,0k läst
S
senegym: Tjena! tänkte höra vad ni gjorde i detta fallet?
1 svar · 3,0k läst
·
G
Gassn: [citat] Vad sa konstruktören?
11 svar · 5,8k läst
·
W
williamspäron: Och en fråga till. Någon som har tips på bra spackel för att jämna till det sista på ovansidan?
1 svar · 1,6k läst
·
ullemont
ullemont: Blev gipsputs här också. Ser ut att funka bra.
2 svar · 2,0k läst
·
G
Gregx81: [citat] Det går att bara använda gipsbruk, sedan spackel eller vad du ska ha för "finish". Gipsbruk blir riktigt robust när det har torkat. Ingen risk för sprickor när det torkar som det kan bli när man putsar heller.
6 svar · 2,4k läst
·
G
Gregx81: Det kommer funka bra. Se till att listerna du fäster i väggen träffar reglar. Skulle det mot förmodan svikta så kan du ju skruva/limma fler lister mellan dom du fäster i väggen, som "kottling".
2 svar · 1,2k läst
A
Alko: Tack för alla tips. Hade en bra häftapparat liggandes, så det blev limma o häfta. 4mm plyfa är ju inte så starkt, så det var lätt att hålla ner den lite buktande skivan. Stiften är bara 8mm, men sitter riktigt bra medan limmet torkar.Känns väldigt stumt o bra.
8 svar · 2,6k läst
·
J
JohanErik84: Hej, Ska isolera råspont med följade metod, ca 75 kvm väggyta. Vad kan man räkna med att materialt kostar per kvm? Inklusive 2 st 13 mm gips längst ut. Tack på förhand!
0 svar · 870 läst
·
R
roband915: Jag förstår som inte var lecan kommer från så att säga. Varför gjuter man en platta o lägger sen lecablock runt den o sedan puts på lecan? Eller är det så man gjorde på 80-talet?
1 svar · 1,5k läst
·
K
kniv: Har både vatten och el i badrummet, båda ingjutna i flytspackel med 10mm klinker ovanpå. Har ännu inte behövt slå på elslingorna någon sommar faktiskt… Klinkern har inte känts kall och har inte haft problem med upptorkingen, har paxfläkt samt badkar. Badrummet ligger i mitten på ovanvåningen, 1-planshus med källare.
13 svar · 2,3k läst
S
sinuslinus: [citat] Nä det är sant. Man kan ta de sista graderna med till exempel en elhyvel eller en bordsfräs om man har. om du vänt på vilken bit som du gerat (gaveln istället för toppskivan) så borde min uträkning funkat i alla fall. Den där skissen på cirkelsågen är lite missvisande för de flesta bordssågar vinklar man klingan mot anhållet och inte ifrån.
7 svar · 2,1k läst
·
M
mimu: Hej! Jag står inför samma problem. Tog du möjligen nån bild på hur ångspärren blev sen? Förstår inte riktigt din beskrivning. Tack på förhand! Mikael
7 svar · 9,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Lättare och bättre att riva och bygga det du vill ha direkt.
1 svar · 2,0k läst
·
wrang
wrang: Hej. Har tänkt att gräva ut för pool manuellt men mer då och då. Så hur bygger man en stöd vid sidorna allt eftersom man gräver sig djupare. har en sida jag ej vill att det ska rasa imot så kan man bygga nån slags ”vägg” som man sedan river när grundplattan är klar och man börjar mura upp väggen tacksam för hjälp och idéer.
0 svar · 1,3k läst
F
fredand44: [citat] Förmodligen har personalen du pratade med kunskap så det stämmer säkert. Men jag brukar köra med gula eller röda plugg från Thorsman. Borrar helst med 5,5 mm bort och drar i gipsskruv. Brukar sitta som berget i de flesta fall.
1 svar · 1,7k läst
·
L
Loobo: [citat] Det blev redigt tokigt det inlägget,, ber om ursäkt för det!
96 svar · 78,9k läst
·
D09
D09: Jag tror jag också kommer lägga dubbel lager spånskivor för att komma i samma höjd som övriga golv. Där är det först golvspån 1 lager (20-22mm on jag inte minns fel ) sen 1 lager till med utskärning för golvvärmeslangen.
6 svar · 2,9k läst
·
B
bossespecial: Det ser ut på skissen som om plattan även gjuts mot stenen. I sådant fall kan du skippa dubbarna då plattan agerar mothåll. Det du måste säkerställa att gavelväggen har ett stöd i ovankant om det ens ska vara möjligt att genomföra. Tar du bort/minskar orsaken till att man behöver armera så sparar du ju också pengar då mängden armering minskar. Bi-stål och armeringsstänger
7 svar · 7,6k läst
·
F
fredrik_pe: Rör sig framåt :) ny uppfart samt trappan håller på att kläs. La först ett tunt lager finbetong. Kom över ett billigt parti 60x90x3 cm granit (2a sortering) på flisby, mycket kapande men det känns det värt!
33 svar · 12,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag tror att en nålfiltsmatta som ligger i en trappa nöts fort för man går på samma ställe på mattan hela tiden och dessutom med hårdare tryck är när man går på en plan yta. Då förstår jag lite bättre vad man ser på bilderna och eftersom den övre plastmattan har vit målarfärg på sig så verkar det ju som att nålfiltsmattan las in samtidigt som man målade vitt runt trappan
5 svar · 1,5k läst
·
A
Andre.k: Hej. Jag ska bygga en pergola på altanen, tänkt för att även kunna lägga plasttak på senare om man vill. Det blir 3 bärlinor, en på husväggen, en 4meter från husväggen och en ytterligare 2 meter ut. min fråga gäller hur man bäst skarvar reglarna(alltså de som går ut från huset). Ska man skarva över bärlinan med spikningsplåt eller är det bättre att sätta balkskor på var
0 svar · 2,2k läst
anton1048
anton1048: Jag får tacka för alla svar! Blev att köpa ett par rullar 3M Fast F ändå - good or bad!
21 svar · 6,9k läst
Lilla selma
Lilla selma: Vi ska renovera en biyta bestående av ett rum och ett utrymme där det idag finns en dusch och en bastu. Dusch/bastuutrymmet kommer att bli dusch och toalett, rummet ska bli en plats för barnen att hänga med kompisar. På golvet ligger idag klinkers. Vet inte om den är fuktgenomsläpplig. Denna kan tas bort och golvet höjas. Eller ligga kvar och lägga nytt ovanpå? Vi var inne på att
0 svar · 1,5k läst
nikasp
nikasp: [citat] Svenskt Träs beskrivningar och filmer är väldigt bra även om vissa är inspelade för länge sen. Sen finns ”Hur gör snickaren” på Youtube, Fiskarhedenvillan som går igenom olika moment på väldigt bra sätt. Finns numer flera Instagram-snickare som har korta och bra videos att slötitta på när man har lite surftid. [MEDIA=youtube]H7k4uyXqfKQ[/MEDIA]
3 svar · 1,4k läst
E
evertb: Max halva priset hade varit skäligt.
1 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Samma bruk som det var där från början. Gäller det en 60-talsvilla troligen vanligt murbruk som du kan köpa på säck.
1 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.