Hallå, byggt bokhylla i 16mm, och behöver montera bakstycket som är 4mm furuplywood.
Tänkte limma plywoodskivan, och hålla den på plats med 35mm dyckert. Men provspikade nu med dyckertpickan, och varenda dyckert spräcker mdf-en. Förstod att det kunde vara svårt då mdf är känsligt i "ändträet". Hur gör man då? Tving går ju inte i de här dimensionerna.
Har tidigare skruvat (förborrat) och limmat när jag gjort lådor i plywood, men 4mm plyfa är inte mycket att sätta en skruv med försänkt skalle i. Kan man limma och sen använda montageskruv med stor platt skalle medan limmet torkar, för att sedan ta bort skruven?
Eller bara köra montagelim som inte kräver press på samma sätt som vanligt trälim?
Det borde vara ett vanligt problem...
Tänkte limma plywoodskivan, och hålla den på plats med 35mm dyckert. Men provspikade nu med dyckertpickan, och varenda dyckert spräcker mdf-en. Förstod att det kunde vara svårt då mdf är känsligt i "ändträet". Hur gör man då? Tving går ju inte i de här dimensionerna.
Har tidigare skruvat (förborrat) och limmat när jag gjort lådor i plywood, men 4mm plyfa är inte mycket att sätta en skruv med försänkt skalle i. Kan man limma och sen använda montageskruv med stor platt skalle medan limmet torkar, för att sedan ta bort skruven?
Eller bara köra montagelim som inte kräver press på samma sätt som vanligt trälim?
Det borde vara ett vanligt problem...
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Provade förresten att handspika "vanlig" 1,2x20 dyckert nu i ändträet vilket gick utmärkt. Kanske man skippar limmet o bara handspikar bakstycket? Med nackdelen att man tappar bärkraft i hyllplanen när de bara är fästa i gavlarna.
Eller skaffa 15-20 mm dyckert till pickan och köra trälim sen dyckert, kär knappast spräcka mdf som 35mm dyckerten gör
Eller skaffa 15-20 mm dyckert till pickan och köra trälim sen dyckert, kär knappast spräcka mdf som 35mm dyckerten gör
Redigerat:
Provade 15mm dyckert direkt i ändträ, och det kan spricka lite ändå, troligen mindre om dyckerten först ska passera plyfan men ändå irriterande.
Så här ser det alltså ut. Nu när jag ställt hyllan på bakstycket har jag god lust att bara vända den, limma baksidan, sen lägga den på bakstycket igen, hyllan är ju tung, men inte tillräckligt för att fixa bra tryck bara med gravitationen.
Så här ser det alltså ut. Nu när jag ställt hyllan på bakstycket har jag god lust att bara vända den, limma baksidan, sen lägga den på bakstycket igen, hyllan är ju tung, men inte tillräckligt för att fixa bra tryck bara med gravitationen.
Jag skulle använt tving eller superlim. Tving med mellanlägg och en "jigg" son gör det rakt. Superlim med några droppar som fäster med handtryck och sen får trälimmet tid att torka. Efter att limmet torkat kan man förborra för andra fästmetoder fast jag vet inte om det gör någon skillnad när limmet väl torkat?
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
nog räcker gravitationen om underlaget är plant och hyllan är rak. Om du känner att det är för lite kan du väl lägga på vinterhjulen ovanpå.A Alko skrev:Provade 15mm dyckert direkt i ändträ, och det kan spricka lite ändå, troligen mindre om dyckerten först ska passera plyfan men ändå irriterande.
Tack för alla tips. Hade en bra häftapparat liggandes, så det blev limma o häfta. 4mm plyfa är ju inte så starkt, så det var lätt att hålla ner den lite buktande skivan. Stiften är bara 8mm, men sitter riktigt bra medan limmet torkar.Känns väldigt stumt o bra.
Klicka här för att svara