Vi har tagit bort en nålfiltsmatta från trappan och under denna matta finns ytterligare två mattor som vi ska lägga golv på. Är det någon som vet vilket material de är? Min kunskap på området är extremt begränsad ….
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det som är gulaktigt ser ut som korkoplast, vilket var mycket vanligt kring 1974 och det är väl någon sorts plastmatta. Vad du menar med ytterligare en matta vet jag inte. Det som är till höger om den gula på första bilden ser ut som någon träskiva med limrester och målarfärg på samt mönstret ser ut som avtryck av plastmattans botten (men eftersom jag inte har sett den så vet jag ju inte det). Det verkar ju jättekonstigt att ha två mattor ovanpå varandra i ett nybyggt hus.
Tack för ditt svar!
Då kanske de först la gul korkoplast när de byggde trappan och sen har de plastmattan tillkommit senare och den nålfiltsmattan vi tog bort ännu senare. Jag utgick från att nålfiltsmattan legat där sedan 74 eftersom den var så sliten, men det kan den klart ha blivit även om dom la den på 90-talet.
Då kanske de först la gul korkoplast när de byggde trappan och sen har de plastmattan tillkommit senare och den nålfiltsmattan vi tog bort ännu senare. Jag utgick från att nålfiltsmattan legat där sedan 74 eftersom den var så sliten, men det kan den klart ha blivit även om dom la den på 90-talet.
Jag har varit ganska nojig över att det kanske var asbest i limmet till nålfiltsmattan och jag kom på det först efter att vi dragit bort den. Men om det är den tredje mattan som de lagt in och huset byggdes 1974 borde ju det vara en liten risk? Tänker på att asbest förbjöds 1978. Något som kan lite mer om det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag tror att en nålfiltsmatta som ligger i en trappa nöts fort för man går på samma ställe på mattan hela tiden och dessutom med hårdare tryck är när man går på en plan yta.
Då förstår jag lite bättre vad man ser på bilderna och eftersom den övre plastmattan har vit målarfärg på sig så verkar det ju som att nålfiltsmattan las in samtidigt som man målade vitt runt trappan och att ha mycket vitt är ju något som blev populärt för ungefär 15 år sen.
Då förstår jag lite bättre vad man ser på bilderna och eftersom den övre plastmattan har vit målarfärg på sig så verkar det ju som att nålfiltsmattan las in samtidigt som man målade vitt runt trappan och att ha mycket vitt är ju något som blev populärt för ungefär 15 år sen.
Klicka här för att svara