Å
ÅVW: Åh tack Matti_75 det var väldigt värdefullt att veta. Då ska vi se till att lösa detta på rätt sätt.
6 svar · 2,9k läst
·
M
Mattsan33: Hej Jag ska bygga en fristående vedeldad bastu med tillhörande förråd/relax(extra bädd för gäster) som kommer kallställas. Jag har läst massor av olika sätt att bygga på och tycker att det är en djungel... Nuvarande förslaget på konstruktion är från Hunton (samma konstruktion i båda rummen): Vägg(utifrån->In): - Ytterpanel - Luftspalt - Hunton Vindtät skiva 12 mm - 120 mm
0 svar · 2,0k läst
C
Carl Johansson: Den där kan ni försöka fixa relativt enkelt. Förutsatt att dom brutna bitarna sitter stadigt kan du blanda till lite bruk och trycka ner i skarvarna, sedan slätar du ut med en fuktig tvättsvamp. När det brunnit någon dag kan du måla hela trappan med en cementvälling.
1 svar · 1,6k läst
·
Lars-Göran Lindström
Lars-Göran Lindström: Jag hade en konversation med en av våra större materialleverantörer. Hen sade att priser på byggmaterial var på väg ner. Någon annan som fått en liknande signal?
0 svar · 1,0k läst
C
Callmenobody: Jag gav mig in på att byta det gamla och rostiga plåttaket på svärmors sommarstuga och skall lägga papptak. Nu är det ju inget avancerat direkt men det är lite mindre komplikationer som jag inte funderat så mycket på. Stugan är L-formad och de har byggt ett uterum i hörnan, så att säga. Taket är av kanalplast och det är är placerat inskjutet mellan underliggande papp och själva
0 svar · 1,4k läst
S
Stefan1972: Fast det är ju som gjort för att gå av ......personligen hade jag öppnat upp hålet lite så röret går igenom en 5mm kanske och dels svetsat runt röret på utsidan men även bryggat från rör till fäste på undersidan med en bit plåt. Räcker ju med en snutt på var sida. Då blir det betydligt stabilare och en enskild svets blir inte belastad.
17 svar · 5,4k läst
·
PL22
PL22: [citat] Tack!
5 svar · 1,7k läst
H
Hellstrom1990: [citat] Har samma problem här hemma. Får man vara nyfiken och fråga hur mycket det kostade att byta en stolpe?
6 svar · 13,3k läst
·
KJD
KJD: Håller på och sätter upp ett reglat golvstomme (typ Subfloor, Nivell eller Granab), och har utgått från den sk Nivell-isolering som finns från Rockwool mfl ("GOLVSYSTEMSKIVA ROCKWOOL"), och spårad spånskiva ovanpå det. Har dock blivit konfunderad då jag blivit rekommenderad att undvika spånskiva med plåtar och istället kolla på t ex Floorés paket med spårad xps/cellplast med folie
0 svar · 2,6k läst
T
turbo100: Hej, Jag har ett litet uthus på 25m2 byggt på ett gammalt raggigt cementgolv. Tyvärr är syllen monterad direkt på plattan med bara en syllpapp mellan så jag har ingen kant att flytspackla mot. Jag funderar på om man kan sätta en masonit mot syllen och sedan bredspackla med Schönox PL och sedan måla med biltema 2-komponentfärg? Masoniten tänkte jag sedan ta bort så jag får en liten
0 svar · 1,6k läst
M
Martin Berg: Hej Jag har en gammal källardörr i metall som håller på att rosta sönder, det är nog hög tid att byta ut den. Till saken hör att golvet rummet innanför dörren numera är ca 10 centimeter högre än när dörren installerades vilket resulterar i ett lite osnyggt utseende. En extra innerdörr har hanterat det men nu när jag gör om källaren till ett sovrum så tänkte jag att jag vill
0 svar · 2,8k läst
·
M
Martin Berg: [citat] Hej på er, nu har jag kommit en bit i mitt jobb..... lösningen som fungerar för mig är en grovdamsugare kopplad till en vinkelslip med enskyddskåpa så att jag inte får slaget i Lütsen i hela rummet (damm) och i den en diamantsliphuvud. Köpte först en skitskiva från Jula men det fungerade inte alls så jag gick upp ett steg till biltema och den hade nog fungerat om det inte var
7 svar · 4,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Generella riktlinjen för ångspärren är så varmt som möjligt men max 1/3 av isoleringen innanför ångspärren. Din är inte ens i närheten av den gränsen och jag tycker fördelarna med att ha ångspärren skyddad överväger nackdelarna(vet egentligen inte om det finns några).
6 svar · 2,8k läst
T
Tomas184: Tack för utförligt svar och bra input! Muren är dock byggd sedan ett år tillbaka. finns på film om du har ett par minuter över:) [MEDIA=youtube]ke-1WeyGk38[/MEDIA] Mvh Tomas
2 svar · 6,9k läst
G
Gallianoman: På burken står 10 minuter redan utan varm sten… är orolig att man liksom inte hinner få ner det i hålen innan det stelnar….
2 svar · 2,0k läst
Ricksson
Ricksson: Ja det är inga problem..
1 svar · 1,2k läst
finklemcgraw
finklemcgraw: Tack för tipsen. Utmaningen i den del som ska ha fall är att jag måste förhålla mig till omkringliggande betonggolv som redan har ett fall mot golvbrunnen. Förmodligen kan jag använda en avdragsbräda mot befintligt golv, men det kräver ju att massan jag använder inte flyter ut själv för mycket. Vet inte så mycket om olika slipsatser, men vad jag förstår flyter dom typiskt inte ut
5 svar · 4,7k läst
·
T
tt_sthlm: Jag arbetar som byggnadskonstruktör på Åkermans i Malmö. Om du skickar bygglovshandlingarna så kan jag ordna en offert.
1 svar · 1,5k läst
·
Garderobssnickarn
Garderobssnickarn: [citat] hej tiger79! Lyckades du hitta svaret på din fråga någonstans? Jag har liknande frågetecken just nu.
5 svar · 10,4k läst
·
D
dilemma: Multiverktyg brukar jag använda för fogarna, funkar finfint o sen är resten en barnlek oftast
9 svar · 4,6k läst
·
V
Vinterland: Fel rubrik
0 svar · 1,5k läst
C
Candell: Tackar för snabba svar! Låter som att det kan duga med panelen alltså. Fast IOM att det är glipor mellan dem så är det ju inte lika motståndskraftigt mot momentkrafter som om de skulle sitta samman. Tror jag kör ett montageband-kryss också, så har jag lite marginal. (Litet är friggebodstorlek. Ca 4x3.5m.)
4 svar · 1,8k läst
T
TheGame: [citat] Haha ja det var ett sätt att skriva en Wall of text och sen säga "släpp det nu" till den man skriver till. Men men jag ber om ursäkt till TS om denne inte förstog.
11 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Låter bra för mig men jag är bara en amatör.
5 svar · 1,9k läst
·
B
bitte.kN: Vårt torp1850 har en fungerande vedspis. Nu har putsen / kalken har släppt, så hur reparerar jag det. Vill gärna göra själv jobbet, men har inte en aning o. hur jag gör. Förstår att jag behöver ta bort det som sitter löst. Det är mot golvet som det släppt, mest i ett hörn nertill under spisen. Alla råd är behjälpliga ( hoppas jag) Bitte
0 svar · 923 läst
O
Oneminde: Fick svar av Mats som jobbar på Sika (Casco moderbolag) och han svarar kort och gott: "Ja det är skillnad", men han har inte nog information om de kemiska skillnaderna. Vet bara att det finns så kallad värmehärdande polyuretan och den är INTE det samma som fukthärdande PUR som vi kan köpa i butiken. Åt andra sidan så kan jag ha en viss förståelse för ansvarsfrånskrivandet då
5 svar · 2,0k läst
Stefan N
Stefan N: Det kommer ju inte hålla länge att bara sätta dit dom med fix på det underlaget. Men planerar du en större renovering nästa år så släng dit dom med fix nu.
1 svar · 4,0k läst
·
C
cpt: [citat] ja, fast jag tänker behöver inte de avdragsbanor jag sätter upp matcha befintlig puts och dess tjocklek?
2 svar · 2,4k läst
B
Beaam: [citat] Nej, inte alls., jag tror att det är en mycket bra lösning faktisk. Tack så mycket för din hjälp!
10 svar · 6,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Om väggen är bärande så måste befintlig avväxling av dörren bytas ut mot en längre och högre. Hur är det med krav på brandskydd nära kaminen t.ex. går det att sätta ett dörrfoder nära den utan brandrisk?
1 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.