Balkongen på vårt hus som är byggt i slutet av 40-talet är i behov av renovering.
I den befintliga konstruktionen var balkongplattan tätad med ett tjockt lager asfalt, på asfaltlagret var någon form av avjämning pågjuten för fall och överst låg klinker i bruk:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Plattan tycker jag ser OK ut, det finns inga sprickor, om än med vissa skador längs kanterna samt vittring på ovansidans kanter under droppblecket (antagligen pga det uttjänta tätskiktet). Kanterna är spacklade / lagade tidigare, dock inte av mig.
Balkongplattan är helt i våg och saknar alltså fall. Min idé är bygga upp fall först, och sedan lägga nytt tätskikt ovanpå, och ovanpå tätskiktet trall.
Låter detta som en bra väg framåt?
För att bygga fallet hade jag tänkt antingen någon reparationsbetong som ska gå att gjuta i tunna skikt, tex Weber REP 920, eller någon avjämningsmassa för utomhusbruk tex Finja 260. För gjutningen tänkte jag bygga en enkel gjutform av masonit som hålls på plats av balkongräckets infästningar.
Som nytt tätskikt hade jag tänkt mig Mapei Mapelastic som enligt datablad ska klara läggning av trall direkt på tätskiktet. Trall på plattan och klinker i uppviket mot fasaden.
Ett par funderingar jag har är:
- Rörelsefog mellan det uppbyggda fallet och fasaden, behövs det och vad är isf lämpligt, kanske ett par lager byggplast eller tunn cellplast (10mm)?
- Ingjutna gängstänger för balkongräcket är rostangripna, och viss frostsprängning har skett runt dem. Är det lämpligt att måla dem med någon rostskyddande färg innan jag spacklar/lagar kanten?
- Innan det nya tätskiktet kan monteras så behöver teglet putsas eller spacklas så det är jämnt och tätskiktet kan läggas på, vad är lämpligt material för detta?
-
-
Medlem · Skåne · 669 inlägg 4 aug 2022 21:394 aug 2022 21:39 #2
Är gängstängerna fortfarande ok då kanske börja att putsa dem och sedan spela med zink-sprej för kallgalvanisering kanske? Fast jag vet inte om det kan ha någon negativ inverkan då hälften av stålet är ingjutet...