uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om.Rickard. skrev:
Köper man av seriösa aktörer på den svenska marknaden följer montageanvisningen alltid minst ama hus och ofta ”mer”. Att inte följa montageanvisningen kan såklart fortfarande vara rätt men att göra det är generellt inte fel.
Ditt andra påståenden är fel och i bästa fall extremt överdrivet, jag kan inte minnas jag sett diffusionsöppen tejp någon gång, inte ens på flera hundramiljons-projekt som såklart inte byggst av småskuttar.
mesta materialet och produkterna tillverkas inte i sverige att följa monteringsanvisningarna hade varit helt fel, ta tex wc-moduler från Geberit som rekomendationen är att skruva ner i bjälklaget.
Utländska regler fungerar inte med svenska.
Och man följer inte alltid Ama, ama är inget reglerverk som måste följas.
gällande tejpen, ta tex:
Tätningstejp Siga Wigluv 150
"Tejp avsedd för utvändigt bruk. Används till tätning av skarvar i vindskivor och membran samt vid tätning i ränndalar och anslutningar mot utbyggnader eller genomföringar. Är diffusionsöppen vilket innebär att eventuell kondens och fukt i konstruktionen har en möjlighet att ventileras ut. Är helt vind och vattentät och har en UV-beständighet på 12 månader. Hög vidhäftningskraft vid kyla och värme på ett säkert sätt utan byggnadsskador. Diffusionsförmåga sd < 2 m.
Typ av applikation: Beständigt regntåliga och vindtäta anslutningar för fasader och lutande tak"
Märkligt att dom skriver som dom gör då för en produkt som speciellt är tillverkad för att täta fasader?
Min erfarenhet:
Dom flesta tejperna faller på att dom inte är uv beständiga tillräckligt länge.
Räknar man att ett bygge ska stå utan fasad länge använder man dom dyra tejperna. Eller om man behöver täta mot betong. Annars funkar "vanlig" byggfolietejp.
Dom flesta tejperna faller på att dom inte är uv beständiga tillräckligt länge.
Räknar man att ett bygge ska stå utan fasad länge använder man dom dyra tejperna. Eller om man behöver täta mot betong. Annars funkar "vanlig" byggfolietejp.
Klicka här för att svara