Hej forumet!!
fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.
pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.
Ni som kan, ska det se ut så här?
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?
bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.
bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?
ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.
pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.
Ni som kan, ska det se ut så här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?
ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Nej det där ser fördjävligt ut.
Inga hål i rännan såklart. De monteras med clips. inga uppvik utan man monterar en ”ände”
I botten av stupröret monteras en renssil för det mesta
osv osv osv
pris på det där materialet skulle jag säga är 1000 kr. Max
är det husvagnsåkare från Irland eller vad är det där för idioter?
Inga hål i rännan såklart. De monteras med clips. inga uppvik utan man monterar en ”ände”
I botten av stupröret monteras en renssil för det mesta
osv osv osv
pris på det där materialet skulle jag säga är 1000 kr. Max
är det husvagnsåkare från Irland eller vad är det där för idioter?
Det där är så dåligt gjrot att det ska monteras ner och man ska göra det ordentligt.P PNF skrev:
Prova hälla vatten i så skulle jag inte bli förvånad om det rinner åt fel håll
Men till min fråga igen. Vilka är det som gjort det. Företag?
Har din släkting letat upp upp dem eller kom de förbi?
Betala inte tills det är återställt
Bildsökt på Google och hittade endast dessa bilder ( är ändå en ganska analog kille så jag kan ha fel)
Har sett värre resultat av hantverkare här på BH (är själv en och alla har en ”dålig” dag) så är inte speciellt chockad över ts bilder. Dock aldrig sett så dåligt hängrennejobb som detta. Tror du någon som varit medlem i 3år väntar på att trolla så länge?
Med vänlig hälsning, optimist
Har sett värre resultat av hantverkare här på BH (är själv en och alla har en ”dålig” dag) så är inte speciellt chockad över ts bilder. Dock aldrig sett så dåligt hängrennejobb som detta. Tror du någon som varit medlem i 3år väntar på att trolla så länge?
Med vänlig hälsning, optimist
Är det inte ett skämt så är det bara bestrida. Priset ska vara skäligt (?) Och arbetet väl utfört.
Materialval kan jag inte uttala mig om men arbetet är under all kritik. En gipsskruv i svepet?
Börja med ARN.
Materialval kan jag inte uttala mig om men arbetet är under all kritik. En gipsskruv i svepet?
Börja med ARN.
det var ”några killar” som kom förbi och erbjöds sig byta rännorna. Som iofs var i stort behov av att byta…Appendix skrev:
Det där är så dåligt gjrot att det ska monteras ner och man ska göra det ordentligt.
Prova hälla vatten i så skulle jag inte bli förvånad om det rinner åt fel håll
Men till min fråga igen. Vilka är det som gjort det. Företag?
Har din släkting letat upp upp dem eller kom de förbi?
Betala inte tills det är återställt
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Om de faktiskt kommit överens om 1200/m så gäller det priset även om det är oskäligt. Men då är det upp till hantverkaren att visa någon form av bevis på avtalet.
Men så som det här jobbet ser ut, så är väl hantverkaren snarare skadeståndsskyldig. Betala inte en spänn!
Men så som det här jobbet ser ut, så är väl hantverkaren snarare skadeståndsskyldig. Betala inte en spänn!
Det ser ju för sopigt ut och är inget man skulle betala för. Men det kan säkert funka ett tag, lutningen lär ju vara rätt om dom har återanvänt rännkrokarna och den var rätt tidigare, avslut ett par cm från vindskivan är normalt för att skydda den från fuktangrepp, uppbockningen har jag aldrig sett förut men borde väl funka och man slipper en skarv där som kan läcka, skarven i stupröret ser förjävlig ut och oskönt med skarpa kanter men det lär ju inte läcka särskilt mycket där vattnet går vertikalt (men lite lär krypa ut längs skruvarna, klart man kan vara utan lövutkastare men då bör man ju helst ha något nät vid omvikskupan och det är opraktiskt.
Jag kan förstå om en knackepå-och-försvinn-hantverkare tycker att det duger om man inte tydligt avtalat en ordentlig installation utan "bara byta hängrännor och stuprör". Men det är ju skojare förstås.
Jag kan förstå om en knackepå-och-försvinn-hantverkare tycker att det duger om man inte tydligt avtalat en ordentlig installation utan "bara byta hängrännor och stuprör". Men det är ju skojare förstås.



