Byggmaterial & Byggteknik
MPersen: Hej! Har förvärvat ett slitet garage med eternitskivor som fasad. I taket sitter dessa skivor som ser ut som gips, men med en lite rosa ton och de känns lite hårdare. Kan det vara vanligt gips så man bara kan slita ner det, eller är det något annat? Tack på förhand!
ab029: Håller på att renovera hela ovanvåningen med ny planlösning och vattenburen golvvärme och har stött på ett problem. Har i samband med renoveringen upptäckt att trappan lutar kraftigt mot murstocken. Lutar cirka 10mm på trappans bredd(se bild). Bjälklaget känns stumt och sviktar inte mycket vid trappan. Trappans sättning var inget som vi hade observerat innan renoveringen. Trappan
manner: Ofta är dosorna 45 mm (finns grundare också) och de ska sättas så de hamnar ngr mm bakom färdig vägg. Så 28mm +din innervägg ger måttet. så har du vägg som är runt 20mm tjock är det perfekt! Och man kan ju trycka in dom lite i isolering bakom om det kniper.
KVS630: [citat] [/QUOTE]
Lulle47: Jag ska försöka att fylla upp under en trall som nu ligger på en ojämn betongplatta. Trallen går inte att demontera utan mycket besvär. Ytan är ca 2x2 m2 och lutar svagt, 1cm per meter. Trallen sviktar och börjar att skadas/brytas sönder i infästningspunkterna. Min tanke är att hälla flytspackel i springorna mellan trallbrädorna och därigenom fylla upp mellan betong och
MarcWind: Flyttat till nytt hus där det ingick ett förråd med en hel del virke, och då jag börjar samla på mig ett antal framtida snickeriprojekt så tänker jag att jag börjar kika på vad jag redan har i virkesväg. Någon som kan identifiera trädsort på det här virket? Åt det rödbruna hållet.
z_bumbi: Kolla på bergo och se om du inte hittar något som funkar utan en extra matta ovanpå. De haŕ t ex haft en platta som är i princip slät på ovansidan.
Satsuki: [citat] Absolut, och det är mycket viktigt just när en äldre generation av hantverkare som lade in mattorna försvinner. Däremot ska man vara medveten om att detta är vinstdrivande företag, inte ideella organisationer eller statliga myndigheter…..
rand althor: Jag har hittat T-profil av stål istället av stål regel bakom gipsväggen som ligger ovanpå en glas ytterdörr. Ska jag borra genom T-profil och fasta med vanlig ”mollyplug” eller är det bättre att fasta till gipsväggen? Jag är orolig att t-profilen kan vara skadad eller något. T-profil är ~60mm x ~1.5mm. Jag ska hänga upp två plankor (furu) och fästa krokar till dem för att
Matti_75: Snyggast tycker jag är en M16 gängstång som är inborrad i mitten av stolpen och ner i betongen
Mohammad Tabatabai: Hej, Jag vill ersätta en bärande innervägg med en balk 4,5 m typ limträ. Vet inte hur jag ska räkna ut vilket dimension jag måste ha på balken, kan nån hjälpa mig? Huset är 5,8 x 8,5 m och balken läggs längs med långsidan av huset och bär upp ca halva taket (låglutande tak 5 grader lutning, paptak isolerat) dvs 5,8 x 4,5 m tak. Nån som är duktig på detta?
Pittersenn: [citat] Det låter vettigt, hade en snickare här igår som sa ungefär samma sak. Han tyckte det såg överlag väldigt överdimensionerat ut.
Installation: [citat] Gör som Matti beskrev. Har du ett lager gips i taket skruvar du vinkeln i glesen med läppen utåt. Har du 2 laget gips i taket sätter du vinkeln mellan dessa 2.
egge80: Även om detta är länge sedan, har du någon uppdatering hur det gick med detta ? Fick du tag i armeringsritning? Sitter med ett liknande hus själv med samma funderingar
Daliu: [citat] Tack Claes! Ska undersöka dina tips närmre och se var vi landar.
Radhusjoppe: [citat] Hur gick det, har du kommit i mål med projektet? Jag går i samma tankar som du så det hade varit roligt med lite inspiration!
Workingclasshero: Gör ett helt bredare och längre steg som en kröning. Men ska det inte vara något räcke? Det kanske döljer något med en stolp?
traceour: Har gjutit en skiva till ett planteringsbord, inget topp resultat önskas här. Alla ytor mot formen blev blanka och fina, men ytan under som jag fyllde på ifrån blir ju ful. Kan man lämna den porig o ful? Kommer ju ändå undertill. Dom andra sidorna vårslipar jag och lägger på lite bivax.
Llvin: [citat] Tack för ditt svar! Jag tror att jag ska satsa på att vara uppmärksam på lukter och att kanske mäta fuktkvoten då och då. När vi flyttade in hade huset varit tomt under en längre tid och inte normalt uppvärmt och då upplevde jag först att det var en skum doft vid groventren där det även finns en tvättstuga men doften försvann i takt med att vi har renoverat tvättstugan
Rolle85: Jag har plockat ur gamla fönster i källare som resulterat i mindre skador på utsidan och insidan där karmen för nya fönstret ska sitta. Vilket bruk spacklar jag runt karmen med? [bild] [bild] [bild]
bossespecial: [citat] Då kan det va bra med armerad betong framför murat. I och med att du har kortsidorna och plattan som håller emot den längre väggen så behöver inte sulan vara så stor. Tumregeln som du nämner gäller mer för typen L-stöd.
Stefan1972: Ja skillnaden blir ju plast på endera undersidan eller ovanför råsponten. Men ligger det i faten att ev riva bort den i din jämförelse så blir det såklart ingen skillnad men då kan du ju lika gärna plasta istället för att göra nåt som ingen annan gör? Jänkarna och engelsmän gillar skum överallt men här är det ju inte direkt nån vedertagen metod. Förstår liksom inte vad