Hallå,
Har klurat ett tag, men hamnar i en konstant fundering på vad som är rätt!
På väggen sitter idag enbart spånskivor, huset är ifrån -79.
Dörrkarmarna har ett utstick med 1cm ifrån väggen.
Jag vill sätta på gips utanpå spånskivan, då ytan och skarvarna på skivorna är mindre bra.
Mitt problem kommer när jag resonerar kring gips, samt hur jag till följd av mitt gipsval gör med foder.
Tidigare har det inte suttit några foder, detta är något jag såklart vill ha.
Om jag sätter renoveringsgips, så bygger den 6mm, och då får jag lägga den emot karmen idag, vilket isåfall skapar ett gap på cirka 4mm - vilket inte lär se så vackert ut när jag lägger på foder där sedan tänker jag.
Alternativet är att gå på med 12,5mm gips, men då bygger den istället 2,5mm mer än vad karmen gör.
Jag hade en tanke om att ta ner kanten, men pga. beslaget så går ju inte det.
Hur gör jag?!
Har klurat ett tag, men hamnar i en konstant fundering på vad som är rätt!
På väggen sitter idag enbart spånskivor, huset är ifrån -79.
Dörrkarmarna har ett utstick med 1cm ifrån väggen.
Jag vill sätta på gips utanpå spånskivan, då ytan och skarvarna på skivorna är mindre bra.
Mitt problem kommer när jag resonerar kring gips, samt hur jag till följd av mitt gipsval gör med foder.
Tidigare har det inte suttit några foder, detta är något jag såklart vill ha.
Om jag sätter renoveringsgips, så bygger den 6mm, och då får jag lägga den emot karmen idag, vilket isåfall skapar ett gap på cirka 4mm - vilket inte lär se så vackert ut när jag lägger på foder där sedan tänker jag.
Alternativet är att gå på med 12,5mm gips, men då bygger den istället 2,5mm mer än vad karmen gör.
Jag hade en tanke om att ta ner kanten, men pga. beslaget så går ju inte det.
Hur gör jag?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det bör gå bra med båda sorters gips. Ett glapp på -4 - 2,5mm kommer inte synas när fodret är på plats. Jag har själv haft mer än 5mm nivåskillnad på något fönster/dörr som inte synts med foder. Men i värsta fall finns även klackfoder av olika slag. Det går ju även att fylla en smal springa med fogmassa.
Klicka här för att svara