Halloj! Smart som man är så läser man på efter man rykt i grejer. Drog upp plastmatta som förra ägaren lagt i källaren utan att tänka. Eftersom "pappen" under plastmattan var fuktig så ville jag ta bort allt, slipa ner golvet och lägga en matta som "andas". Så, jag drog bort plastmattan, under mattan var det som sagt en tunn tunn papp som mattan var limmad på. Denna pappen satt/sitter ordentligt på golvet då den verkar i sig vara limmad på betongen. Eftersom jag inte ville slipa när det var så mycket papp som blev kvar hyrde jag idag en mattstripper och drog bort så mycket papp som gick bort, fick bort en hel del "överflödig papp" så att det nu går att slipa ner. Eftersom jag inte blev klok på vad allt det svarta var på betong golvet började jag kolla runt lite och insåg att det kan vara svartlim som innehåller asbest. Trög som jag var hade jag ingen mask eller något när jag gjort detta så blev lite nojig. Har inte hunnit slipa ner golvet än men strippern tar ju sönder pappen i sig så blir ju en hel del damm av det också. Ska skicka iväg material på analys innan jag börjar slipa men tänkte kolla om det kan vara något annat än svartlim som man använde förr eller om man kan se att det inte är det? Läst lite om att det kan va tjära/asfalt. Lägger upp ett par bilder.

Golv i källare med rester av svart lim och pappersrester efter borttagen plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonggolv i källare med rester av svart lim efter borttagen plastmatta, möjligt asbesthaltigt material.
Skapa konto
Ett källargolv med rester av borttagen plastmatta och svarta limrester som misstänks innehålla asbest, med strippad papp synlig.
Skapa konto
Betonggolv i källare med rester av gammalt svartlim och pappersrester efter borttagen plastmatta.
Skapa konto

Kan även säga att huset byggdes 1965 men vet inte när plastmattan är lagd. Första bilden är när jag bara dragit bort mattan, resterande är efter mattstrippern.

Hej! Fick du svar på vad för material det var?

H Hej12345 skrev:
Hej! Fick du svar på vad för material det var?
Fick detta svaret: asbestfibrer i mattan
(Asbestfibrerna sitter i den turkosa övre delen av mattan ej i luddet under). Så det var inget svartlim

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Hannes93 skrev:
(Asbestfibrerna sitter i den turkosa övre delen av mattan ej i luddet under). Så det var inget svartlim
Svaret behöver förtydligas.
Jag ser inget turkos i någon av bilderna. Det fanns alltså asbest i mattan men ej i den svarta massan? Skönt då :) ....jag hade samma svarta massa und
H Hannes93 skrev:
H Hannes93 skrev:

Dracula Dracula skrev:
Svaret behöver förtydligas.
Jag ser inget turkos i någon av bilderna. Det fanns alltså asbest i mattan men ej i den svarta massan? Skönt då :) ....jag hade samma svarta massa und
Själva plastmattan var av turkos färg, tog nog aldrig bild och la upp på den just här utan jag var mest ute efter ”svarta massa” vilket visade sig inte vara någon fara.

• Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.