Ska skruva upp en sak i gamla hål på en trä-/gipsvägg. Skruvarna (måste vara dessa) är lite för små men hålet är också lite för litet för arr plugga.

Finns det något man kan täcka skruven med innan man skruvar dit den som gör att den sitter bättre?

Tänker typ som silikon fast som stelnar eller har limmande effekt.

B
Trälim och tändsticka / tandpetare kan ibland vara en enkel lösning på liknande problem. Men kanske inte blir tillräckligt bra hållfasthet för detta fall?

B BSOD skrev:
Trälim och tändsticka / tandpetare kan ibland vara en enkel lösning på liknande problem. Men kanske inte blir tillräckligt bra hållfasthet för detta fall?
låter bra. Ska man först låta trästickan torka med limmet i hålet? Innan man skruvar in skruven?

B
B ByggGPT skrev:
låter bra. Ska man först låta trästickan torka med limmet i hålet? Innan man skruvar in skruven?
Jag har skruvat in det direkt. Men jag vet inte vad som blir bäst egentligen. Däremot har jag undvikit att belasta skruven innan limmet torkat.

• Gilla
ByggGPT
  • Laddar…
B ByggGPT skrev:
Limma vått, skruven trycker/drar sönder stickan och fibrerna tillsammans med limmet bildar gängor runt skruven.

Fast använd en tandpetare eller en bit av en glasspinnar istället för en tändsticka.

Om det är svårt att få loss skruven senare så värm den med en lödkolv.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.