Hej!

Ännu en tråd om detta …

Jag håller på att plocka ut plastmattor och linoleummattor i källaren. I sista rummet där linoleummatta låg ligger det under någon form av papp följt av något svart mellan pappen och betongen. Se bilder

Det luktar fränt, får för mig att det luktar tjära.

Huset är byggt 1976.

Vad råder ni mig till att göra? Planen är att slipa ner betonggolvet och lägga klinkers.

Förresten, i övriga källaren där det låg plastmatta fanns det ett beige liknande lim, luktade lite ”mint” typ. Hört att skiten kan finnas i fler lim än bara svart lim.

Vad är karaktäristiskt för asbestlim, kan man göra några egna uteslutande kontroller eller måste jag skicka in prover?

• Närbild av ett skadat betonggolv med spår av fuktskador och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mögel och fuktskadat material i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J_P_K J_P_K skrev:
Hej!

Ännu en tråd om detta …

Jag håller på att plocka ut plastmattor och linoleummattor i källaren. I sista rummet där linoleummatta låg ligger det under någon form av papp följt av något svart mellan pappen och betongen. Se bilder

Det luktar fränt, får för mig att det luktar tjära.

Huset är byggt 1976.

Vad råder ni mig till att göra? Planen är att slipa ner betonggolvet och lägga klinkers.

Förresten, i övriga källaren där det låg plastmatta fanns det ett beige liknande lim, luktade lite ”mint” typ. Hört att skiten kan finnas i fler lim än bara svart lim.

Vad är karaktäristiskt för asbestlim, kan man göra några egna uteslutande kontroller eller måste jag skicka in prover?
Enda sättet att avgöra är analys.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det svarta ser ju ut som något asfaltliknande och sånt har använts ungefär som tätskikt.

Det finns linoleummattor som innehåller asbest.

Är nog avsett som tätskikt och innehåller förmodligen inte asbest. Det är inte limmet som är största asbestrisken med plastmattor från fösta delen av 70-talet. Många vinylmattor hade ett bottenlager av nästan ren asbest (asbestpapp av krysolit). Den dammar väldigt mycket när den rivs.

Krysotil ska det vara inte krysolit.

Uppdatering såhär i efterhand: Limmet innehöll INTE asbest efter analys. Till övriga som läser och funderar över samma sak: Skicka in prov(er) om ni är oroliga och bespara er ovisshet och ångest.

• Gilla
Alexander Junior och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.