Hej!
Ännu en tråd om detta …
Jag håller på att plocka ut plastmattor och linoleummattor i källaren. I sista rummet där linoleummatta låg ligger det under någon form av papp följt av något svart mellan pappen och betongen. Se bilder
Det luktar fränt, får för mig att det luktar tjära.
Huset är byggt 1976.
Vad råder ni mig till att göra? Planen är att slipa ner betonggolvet och lägga klinkers.
Förresten, i övriga källaren där det låg plastmatta fanns det ett beige liknande lim, luktade lite ”mint” typ. Hört att skiten kan finnas i fler lim än bara svart lim.
Vad är karaktäristiskt för asbestlim, kan man göra några egna uteslutande kontroller eller måste jag skicka in prover?
Ännu en tråd om detta …
Jag håller på att plocka ut plastmattor och linoleummattor i källaren. I sista rummet där linoleummatta låg ligger det under någon form av papp följt av något svart mellan pappen och betongen. Se bilder
Huset är byggt 1976.
Vad råder ni mig till att göra? Planen är att slipa ner betonggolvet och lägga klinkers.
Förresten, i övriga källaren där det låg plastmatta fanns det ett beige liknande lim, luktade lite ”mint” typ. Hört att skiten kan finnas i fler lim än bara svart lim.
Vad är karaktäristiskt för asbestlim, kan man göra några egna uteslutande kontroller eller måste jag skicka in prover?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Enda sättet att avgöra är analys.J_P_K skrev:
Hej!
Ännu en tråd om detta …
Huset är byggt 1976.
Är nog avsett som tätskikt och innehåller förmodligen inte asbest. Det är inte limmet som är största asbestrisken med plastmattor från fösta delen av 70-talet. Många vinylmattor hade ett bottenlager av nästan ren asbest (asbestpapp av krysolit). Den dammar väldigt mycket när den rivs.
Klicka här för att svara