Hej!

Flyttade in i en 60-talsvilla för 1.5 år sedan. Förra ägaren hade gjort vid en hel del yta som exempelvis satt gipsplattor tak och väggar på övervåningen. Nu har detta börjat spricka i samtliga skarvar. Misstänker att förarbetet inte är ordentligt gjort och att inga pappersremsor finns mellan skarvar. Börjar synas även i taket i tvättstuga och kök där samma ägare gjort detta jobb (resten av huset har han gett tusan i taket tack o lov). Nu när skadan redan är skedd - är det bara att riva ner hela skiten och göra om ordentligt eller kan man ”rädda” det hela? Läst om microlit (nån mening när sprickorna redan är faktum?) samt folk som beskriver att ”peta upp” mellan skarvarna och lägga pappersremsor. Vi är båda hobbyfixare så all hjälp och alla tips mottages med stor tacksamhet - ser så otroligt tråkigt ut med alla dessa sprickor.

Välkommen till forumet! Kan du lägga in en bild som visar hur det ser ut?

D
F Flaxet skrev:
Hej!

Flyttade in i en 60-talsvilla för 1.5 år sedan. Förra ägaren hade gjort vid en hel del yta som exempelvis satt gipsplattor tak och väggar på övervåningen. Nu har detta börjat spricka i samtliga skarvar. Misstänker att förarbetet inte är ordentligt gjort och att inga pappersremsor finns mellan skarvar. Börjar synas även i taket i tvättstuga och kök där samma ägare gjort detta jobb (resten av huset har han gett tusan i taket tack o lov). Nu när skadan redan är skedd - är det bara att riva ner hela skiten och göra om ordentligt eller kan man ”rädda” det hela? Läst om microlit (nån mening när sprickorna redan är faktum?) samt folk som beskriver att ”peta upp” mellan skarvarna och lägga pappersremsor. Vi är båda hobbyfixare så all hjälp och alla tips mottages med stor tacksamhet - ser så otroligt tråkigt ut med alla dessa sprickor.
Är det i ett trähus?

K Kurtivan skrev:
Välkommen till forumet! Kan du lägga in en bild som visar hur det ser ut?
Hej, tack!

Ursäkta sent svar, jag missade att ni hade svarat.
Är lite osäker på hur kvaliteten blir med dessa bilder, men hoppas man kan se hur det ser ut.

Huset har betongstomme men övervåningen där problemet är som störst är träkonstruktion. Men problemet börjar synas även nere där gipstak satts in nedanför originaltak.

• Vit strukturerad yta, antagligen en vägg eller ett tak, med en fin spricka eller repa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med sprickbildning, möjlig strukturell skada, underhållsbehov.
    Skapa konto
  • En vit vägg med en lodrät spricka, textur synlig, bakgrund med neutrala färger.
    Skapa konto
  • En vägg med en spricka längs en hörnkant, behov av reparation. Enkel, gråvit färgsättning.
    Skapa konto
D
F Flaxet skrev:
Hej, tack!

Ursäkta sent svar, jag missade att ni hade svarat.
Är lite osäker på hur kvaliteten blir med dessa bilder, men hoppas man kan se hur det ser ut.

Huset har betongstomme men övervåningen där problemet är som störst är träkonstruktion. Men problemet börjar synas även nere där gipstak satts in nedanför originaltak.
Prova att skrapa upp någon lite mer undagömd skarv. Om det saknas armering, armera och spackla, slipa och måla. Jag vågar inte säga om du skall använda branschstandard m pappersremsor eller självhäftande glasfibernät som är snällare att få dit i tak.

Kan bara uttala mig utifrån egen erfarenhet men vi byggde ut vårt hus 5x11m i 2 plan med lecablock men mellanbjälklag och fackverk i trä för 10 år sen. Jag satte gipsskivor i taket och armerade med glasfibernät (som alltså bara armerar i åt fyra håll) ist f pappersremsor (som jag hatar att jobba med, särskilt i tak) och det dög åt oss. Vi har tendens till spricka på ett enda ställe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.