Malinamator
Malinamator: [citat] Ska kolla på de, tack för alla tips! 😀
16 svar · 1,9k läst
gustavholm
gustavholm: där är ett badrum ovanför men det har varit där hela tiden
10 svar · 1,3k läst
·
A
anna04: [citat] Jag håller på och lär upp mig. Förstod det idag att det nog behövs en injustering!
4 svar · 1,2k läst
H
hapazard: Så länge det är torrt ger väl inte klorfenol (som ingick i cuprinol grön och gammal tryckimpregnering) olukt? Så kanske enklast att låta det vara om ni inte upplever besvär?
4 svar · 1,7k läst
·
T
TJW Johnsson: [citat] Sen kan man fundera på hur det ska spikas på knutan, vindskivor o runt fönster av de som säger max en spik i mitten. Är det 145 bredd så rör sig väl brädan även där?. Men spricker inte. Skulle va konstigt med en spik i mitten på alla dom. Blir nog en del glipor om man gör så. Har spikat både liggande 145 o stående 95-170 bredd utan att det spricker. 45 lock drar man en
38 svar · 93,7k läst
·
S
steppen7: Det blev till slut en gjuten platta med vattenburen golvvärme kopplad till bergvärmen.. Jag gick all in..
13 svar · 7,3k läst
K
Karin Kaarle: Hej, hur gjorde du? Och hur har det fungerat? Fin förgård 👍🏼
1 svar · 14,7k läst
·
P
Phille82: I detta fall så vill jag behålla dem. Blir det månne fula märken på dem med stämjärn?
12 svar · 10,6k läst
·
Johnny Viking
Johnny Viking: Om du ska göra det 1 gång, välj inte 45x45. Det är för tunt och hela väggen kommer flexa mycket och riskera sprickor i ytskiktet. Använd minst 45x70. För slippa spackla kan du använda 120cm breda och kapa bort gipsskivorna sidor så dom är raka och 13 mm (och inte runt 9-10mm). Sedan direkt använda renoveringstapet ovanpå som du sätter perfekt kant i kant och därefter målar med en
1 svar · 851 läst
P
Prodigys: [citat] Ja, minst lika bred som infarten och ju närmre den står anslutande väg desto bredare behöver den vara för att större fordon ska kunna ta svängen.
3 svar · 2,4k läst
P
pennybridge: [citat] Oj ursäkta, detta hade jag glömt av. Nu är jag i USA denna vecka så kan inte kolla förrän mitten av nästa vecka. Men måtten på ytterdelen är: Bredd 1245mm Djup: 545mm Och plattan är ca 20cm bredare på varje sida sedan ca 20 cm bredare på bakdelen och kanske 30cm framtill. Tjockleken är som en SJ pall är hög ungefär.
22 svar · 14,8k läst
·
peterhamberg
peterhamberg: Vilket bruk ska jag använda till källarväggen när jag ska komplettera med ny puts? Det är under marknivå.
0 svar · 2,9k läst
·
Rönnerdahl
Rönnerdahl: [citat] Om det tryckta virket är gammalt och har legat i utsatt västkustklimat 10-15 år . Tvättat cirka 5 ggr. Vet ej pga att vi är ärvde verandan, Då kan väl inte så mycket giftiga ångor vara kvar?
6 svar · 3,9k läst
N
nernu: Intressant! Det borde ju innebära mindre påverkan.
4 svar · 1,7k läst
·
B
Bob.j: Håller med att det inte är bra att täta om man inte vet vart det rinner in. Nu är jag rätt säker på att det har runnit in på två ställen Första stället är där regeln till staketet sitter vid väggen, var en stor glipa där jag lagt fogsträngen, vattnet tog sig in mellan plåt och fasadbräda där innan. Andra stället är takplåten precis vid fasaden, hade klippt/falsat så det
2 svar · 941 läst
·
MathiasS
MathiasS: Hur har du fixerat den övre raden med sten som du lämnat kvar?
1 svar · 920 läst
·
K
Klabbis 3000: Har lagat lite dålig puts på grunden med lagningsbruk/lagningsspackel vilket man nu väljer att kalla det. Tjockleken varierar mest mellan tre till åtta millimeter. Kan man måla över sånt bruk så snart den verkar torr, några dagar, eller behöver man vänta ett par månader som med vanligt putsbruk och därmed låta det stå omålat över vintern? Har använt Finja Laga Ute. Man vill ju
0 svar · 947 läst
Skruppler
Skruppler: Hej, Jag bor i ett hus där det tidigare suttit ett latrinkärl i anslutning till toaletten. Själva utrymmet där kärlet fanns används nu som grovförvaring. Locket till utrymmet är ett stort (110x190 cm) plåtstycke (se bild) som är ett åbäke att lyfta. Jag skulle vilja ha lite lättare att komma åt utrymmet och tänkte börja med att fundera på hur man kan konstruera ett smidigare
0 svar · 1,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Du vet inte hur lätt eller svårt det är att hitta rör eller liknanden som passar i kanalen. Hur dyrt eller inte det är att montera/bygga om kanalen. Lucka/öppning i badrummet blir mer jobb, osv osv...
5 svar · 1,8k läst
K
Krabbeluring: Tror ni missförstår killen. Våtrumstapeten döljer ett äldre lager med kakelfix väl. Där hittar man ofta asbest ja.
2 svar · 1,6k läst
·
pelleulf
pelleulf: Det var inte mycket respons på denna tråd, men nu är det klart iaf. Blev puts med weber mur och putsbruk C. Först en vända med slamning och sedan ett lager puts (12mm )som filtats för lite struktur. Inget nät. Kommer bli väldigt ljus och fin puts (puts A& B är mörkare grå) som kommer vara obehandlad.
3 svar · 2,9k läst
·
M
myrstack: [citat] Gipsputs för mig är dels enklare att jobba med och för användning inomhus över marken behöver du inte något cementbaserat. Dessutom brukar gipsputs av vissa fabrikat tillåta påslag i tjocklek som gör att troligtvis kan fylla igen helt dör många cementbaserade produkter kan kräva flera omgångar
9 svar · 1,9k läst
·
lunnabo
lunnabo: [citat] Fem plattor i rad blir två meter plus fogen. På fjärde raden tar plattorna slut efter 3:e plattan.
2 svar · 1,7k läst
D
Dankerz: [citat] Hej hemmakatten. Hur blev det? Lerklinade du dina nybyggda väggar? Vi håller på å bygger hus å jag vill lerklina en del väggar men funderar på vad man ska ha för underlag/skiva för att det ska bli bra när man inte har en timmervägg att fästa det på. Daniel
8 svar · 7,3k läst
P
pjkw: Det rätta sättet är nog att bryta upp spånskivor, skruva nya reglar i dom gamla så du får nya plana reglar att sätta nya spånskivor på, följt av golv då. Alternativt försöka hyvla de gamla reglarna raka. Oavsett ett jättejobb.
1 svar · 1,8k läst
F
Filipbs: Vi ersatte vår papp med vanlig ångspärr
2 svar · 1,7k läst
·
MVJK
MVJK: Jag har bytt ut gjutjärnsröret och i och med det bilat upp en kanal hemma i plattan som är av typ ”sandwich-modell” dvs 10cm betong mot mark (sand), 5cm isolering och 5cm betong längst upp. Nu när jag ska gjuta igen undrar jag… -Vad ska jag fylla upp med kring röret och upp till nivån på betongplattan; stenmjöl, sand, annat? -Hur ska jag konstruera nya plattan? Funderar på EPS
0 svar · 1,8k läst
·
K
Kris1: Fast samtidigt var ju Gipset fuktigt i hörnet så det är ingen gammal skada.
5 svar · 1,4k läst
·
S
Stefan1972: gipsspackel man blandar själv från pulver är bättre. Det sjunker inte som vanligt spackel gör och det går att bygga tjocklek direkt.
5 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.