7 301 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Lerklining av innerväggar
Var inne i ett gammalt 1800-talshus i helgen. Huset är renoverat och på innerväggarna är det lerklinat (tror jag det hette). Vad jag förstod så är lerklining en blandning av hästskit, sand och nåt mer?. Det ser ut som lite grova ojämna putsväggar. På det var målat med någon lite "genomskinlig" varm, matt färg. Allt detta är nygjort av hantverkare som tydligen kunde tekniken fortfarande.Enligt uppgift så är det samma princip som skånelängor är byggda med. Det skulle också vara ljudisolerande och värmande.
Väggarna var mycket vackra. Är det någon som vet mer om lerklining?
Väggarna var mycket vackra. Är det någon som vet mer om lerklining?
Jag var på Gysinge centrum för byggnadsvård och såg bland annat en lerklinad vägg. På en skylt vid väggen stod det att 1-2 cm lerklining gav lika bra isolering som 10 cm stenull. Lite anmärkningsvärt tyckte jag.
Lerkliningen har nog tillverkats med lite olika material i olika delar av landet. Man har tagit det som fanns närmast till hands men en grundkomponent måste ju vara lera tycker jag.
Lerkliningen har nog tillverkats med lite olika material i olika delar av landet. Man har tagit det som fanns närmast till hands men en grundkomponent måste ju vara lera tycker jag.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
halm har jag för mig att det skall vara också.
Säkert målat med någon emulsions- eller kalkfärg.
vanligt i gamla torp och liknande.
påstås vara ganska enkelt att kladda upp.
jag har kört med kalkputs istället, och det funkade i alla fall. Blev lite trist när fjärde lagret skull upp bara...
Säkert målat med någon emulsions- eller kalkfärg.
vanligt i gamla torp och liknande.
påstås vara ganska enkelt att kladda upp.
jag har kört med kalkputs istället, och det funkade i alla fall. Blev lite trist när fjärde lagret skull upp bara...
Var lite deppig igår. Endast 10 stycken som läst tråden och ingen som svarat. Och jag som tycker lerklining var så intressant!
. Nu känns det bättre. tänkte ju att flera av "gamla rävarna" på forumet borde veta mera. Och si, det gör de ju. 
Men, jag är helt säker på att tjejen i det hus jag var inne i sa att det var hästgödsel och sand i lerblandningen, men du Harrys nämner inget om det. Kan det vara så att jag har hört fel?
Jag tyckte väggen kändes mycket behaglig och varm att ta på. Är detta något man möjligtvis kan ha i ett nybyggt hus? Kanske direkt på en lecablockvägg?
Men, jag är helt säker på att tjejen i det hus jag var inne i sa att det var hästgödsel och sand i lerblandningen, men du Harrys nämner inget om det. Kan det vara så att jag har hört fel?
Jag tyckte väggen kändes mycket behaglig och varm att ta på. Är detta något man möjligtvis kan ha i ett nybyggt hus? Kanske direkt på en lecablockvägg?
Tack för tips o idéer.
Vad kul att läsa artikeln. Denna vägg såg dessutom helt annorlunda ut. Den verkar mycket slätare än de väggar jag såg.
Ska verkligen kolla upp det här med kurser. Blir faktiskt mer och mer tänd på idéen med att ha lerklinade väggar. Vårt nya hus kommer att bli ett mordernt hus, inte ett "nyfunkis" utan mera smälta in i naturen, lågt med sten och trä med naturfärger. Tror att det kan bli fint med lerklinade innerväggar, gillar brytningen mellan gammalt och nytt.
Ska verkligen kolla upp det här med kurser. Blir faktiskt mer och mer tänd på idéen med att ha lerklinade väggar. Vårt nya hus kommer att bli ett mordernt hus, inte ett "nyfunkis" utan mera smälta in i naturen, lågt med sten och trä med naturfärger. Tror att det kan bli fint med lerklinade innerväggar, gillar brytningen mellan gammalt och nytt.
I vårt gamla hus är det lerklining på väggarna. Det är en mörk åskgrå färg. Vackert
Detta fanns under ett tiotal tapeter och underst tidningar från 1910 ca. Leran blir kvar och på det skall vi sätta gips (rehab-plate 6,5 mm) Vi tror att det blir hållbarare att tapetsera på det. Och jämnare.
Skönt att läsa om brandsäkerhet.
Detta fanns under ett tiotal tapeter och underst tidningar från 1910 ca. Leran blir kvar och på det skall vi sätta gips (rehab-plate 6,5 mm) Vi tror att det blir hållbarare att tapetsera på det. Och jämnare.
Skönt att läsa om brandsäkerhet.
Tack för ytterligare kommentarer och input. Var inne på byggnadsvårdssidan o tittade. Eftersom den är så pass "nyuppstånden" var det ännu inte så många inlägg, men det kommer väl med tiden. Ska definitivt hålla en koll på sidan.
Tror ni att det kan fungera med lerklinade innerväggar till ett modernt, nybyggt hus? Eller kommer det att se helt fel ut?
Tror ni att det kan fungera med lerklinade innerväggar till ett modernt, nybyggt hus? Eller kommer det att se helt fel ut?
Hej hemmakatten. Hur blev det? Lerklinade du dina nybyggda väggar? Vi håller på å bygger hus å jag vill lerklina en del väggar men funderar på vad man ska ha för underlag/skiva för att det ska bli bra när man inte har en timmervägg att fästa det på.Hemmakatten skrev:
Tack för ytterligare kommentarer och input. Var inne på byggnadsvårdssidan o tittade. Eftersom den är så pass "nyuppstånden" var det ännu inte så många inlägg, men det kommer väl med tiden. Ska definitivt hålla en koll på sidan.
Tror ni att det kan fungera med lerklinade innerväggar till ett modernt, nybyggt hus? Eller kommer det att se helt fel ut?
Daniel
Klicka här för att svara