J
jagharetthus: Tjena, jag tänkte gjuta ett litet trappsteg typ 15cm högt, typ 1x1 meter, kanske lite större eller mindre. Funderar över det där med finish på betong, jag kollar en del på youtube hur andra "göredetsjälvare" gör och kollat mycket på amerikanare som gör. Där går i princip alla videor till såhär: 1. Häll i betong, packa, vibrera 2. Jämna med en bräda 3. Jämna med rivbräda
0 svar · 2,0k läst
Viktor.J
Viktor.J: Grovbetong på påse är ju väldigt fin, inga problem att få till fin yta. Blandar man själv och kör 8-16 så kan det bli svårare att få till fin yta. Jag hade kört på grov alla dagar i veckan.
3 svar · 4,4k läst
A
Alexn72: Det brukar vara svårt att få så tunt att fästa och sen klara en bil kör över... Är det ett alternativ att slipa?
2 svar · 2,0k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Lyft med en domkraft. Byt stolp. Avgränsa mellan limträbalk och stolpe med tjärpapp. Hitta orsaken till läckaget och åtgärda det. Hitta inte på något fix å trix med fogmassa kitt eller tuggummi utan gör ett ordentligt jobb direkt. Lycka till. /W
5 svar · 1,9k läst
·
T
Thomas Antser: Det är helt riktigt att det samlas skräp och fukt i fickorna som blir med utanpåliggande knutbrädor på liggande fjällpanel. Jag håller just på att byta panel som skadats av den anledningen. Knutbrädorna och ändarna på panelen har alla fått rötskador.
5 svar · 8,3k läst
O
Olavi Vipusaari: [citat]
5 svar · 11,9k läst
H
Henrik Larsson78: [citat] Du har rätt. Huset är från 1923. Putsarbetet är säkerligen 10 år gammalt och den målade plastfärgen kan vara väsentligt äldre. Hantverkaren som påtalade "felet" är gammal i gamet och trovärdig men jag tror att det är ett långskott att hävda dolt fel i juridisk mening även om det per definition är ett dolt fel.
7 svar · 2,3k läst
D
David_Berglund: Jag har någon meter där det måste limmas för där har jag en WC-fixtur bakom väggen och vågar inte skjuta med dyckertpickan. Har satt in en 1mm rostfri plåt bakom gips där för säkerhets skull som genomspikningsskydd, men där räknar jag ändå med att endast limma. Sen är det väl ett sätt att säkerställa att man slipper spika så infernaliskt mycket och får en skiva som sitter
3 svar · 4,6k läst
M
mojjen: Satte ljuddämpare på varje kanal någon meter innan ventilen. Samt ljuddämpande flexrör mellan spiro och frånluftsdonet. Egentligen för att ljud dämpa fläktmotorns ljud och luftljud som nog egentligen riskerar att bli mer störande än överhörning. (Undantaget sängkammargolf då)
8 svar · 3,1k läst
Demmpa
Demmpa: Enligt Nivell så ska c/c vara ca 500 mm, på alla reglar från 45*45 till 45*120, https://www.nivellsystem.se/wp-content/uploads/2021/07/nivell_handbok_golv_se.pdf
1 svar · 1,9k läst
T
TypRätt: Flytspackel?
2 svar · 979 läst
V
Victorbeck: [citat] 240 var längden på reglarna jag fick med mig hem från hornbach helt enkelt... Men jag tänker att kanske gör som några av er här föreslår och drar in något i underkant. Sedan självklart också fästa överskåp i varandra samt i garderoberna! Tack alla för input!
6 svar · 1,5k läst
·
@
@ndreas: [citat] Den skivan väger 60 kg och du ska ha ett ben i varje hörn? Hm... Granit skiva iaf. Men det du söker kanske väger mindre.
4 svar · 1,2k läst
·
M
MrQ5: Hej, bor i ett 1-plans hus från Älvsbyhus med en kallvind. Då vi har lite ont om utrymme i huset tänker vi använda vinden som förvaring för lite oömma saker. Då det är mycket isolering i taket och ca 50cm mellan innertak och takstolen. Har funderat ett tag på hur man skulle kunna montera en vindslucka när det inte finns något självklart att fästa den i. Tänkte därför bygga en
0 svar · 1,2k läst
·
B
bossespecial: Denna gillar jag, fungerar bra i betong och tungt belastade elfasystem. https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-6x30mm-p246719
1 svar · 887 läst
T
Tompafix: Kolla in denna video så förstår du hur du ska göra. Man ska inte snurra eller lyfta dörren. Böja med att kolla att alla skruvar i gångjärnen sitter fast och att karmen sitter i våg/ lod. [MEDIA=youtube]U-C-esU-WsI[/MEDIA]
6 svar · 2,3k läst
·
L
luebeck: Det motiverar mig och ger mig hopp. Jag ska försöka med Snicker Jocke igen. Men först ska jag bekanta mig med ämnet virkeskvalitet. Och sedan förhoppningsvis presentera ett nytt foto nästa år.
6 svar · 1,5k läst
·
T
Tompafix: [citat] Är det en vanlig resårbotten räcker det ju att bara justera längden på benen. Det bygger ju minst och är enklast att genomföra Alternativt skruva regelbitar som ben och sedan klä in det med t.ex plyfa. Om ni vill korrigera golvets yta istället så är enklast att bygga en ramverk av reglar som ni sedan lyfter upp i våg och skruvar reglar ner mot befintligt golv. Sedan kläs allt
1 svar · 1,7k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: [citat] Tack för tipset!
12 svar · 11,7k läst
·
C
cykelbud: Tanken är att jag ska få en ’bruten’ yta och inte sågad. För syns skull alltså.
2 svar · 2,0k läst
·
S
Stubai: [citat] Jag vet inte vad den kallas. En dubbelfas med botten och lock har jag aldrig sett. Något hemhyvlat kanske. Hittar man en z-panel med hyffsat rätt mått borde man kunna använda den och anpassa sista brädan i justersågen.
13 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: [citat] Om felet går att se i ett par bilder i forumet så kan det väl rimligen inte vara dolt? Varför tror alla husköpare i dag att fel som man själv inte såg är dolda?
3 svar · 1,0k läst
·
dof
dof: Vad säger tillverkaren av panelen? Bytte själv 2014 och använde då vanlig trallskruv, efter rekommendation av de som sågat fram panelen.
12 svar · 2,2k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Kanske skulle gjort sig bättre under Socialt & Projekt. 👍 Lite bilder och mer information vore kul. Gammalt inlägg ser jag nu, men likväl intressant att se.
1 svar · 899 läst
K
K Lindh: [citat] Ok, då vet jag att det fungerar, ska fundera..
8 svar · 7,1k läst
·
J
jonaserik: Kan nog gå det med, men bäst är ett i varje sida. var den bara 40 cm bred så går det. 120 cm så ett på varje sida. Detta och med bruk mellan murarna gör att det inte ska bli väta mellan och frysa isär. Gärna en form av mössa på topp är bra.
6 svar · 2,3k läst
AXS
AXS: De hus jag varit med under bygget har haft lite olika lösning. Alltid avdrag för golvet ovan spånet (3-25mm) och ungefär häften med avdrag för taket. Vill ju inte sätta huntonit innan man reser väggar, men gips som ska målas är mer förlåtande. Men standard, nja. Tror det finns oändligt med varianter.
4 svar · 1,7k läst
G
guggen: Jag misstänker att du talar om linus väggfärg från Allbäck? Det är en matt krita och linbaserad färg som ger mkt bra resultat på putsade ytor. Har använt den själv på liknande omständigheter där jag putsat med c-bruk. Jag borstade bara ner det som satt löst och målade på, blev mkt bra.
1 svar · 2,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Hyvlas/ slipas innan
2 svar · 1,4k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Är skruven helt genom plugget? Du kan ske valt fel dia meter? Sen är ju fråga vilken stor lek på hammare och hur mycket kraft som krävs. Men jag hade valt något starkare där.
14 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.