7 341 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Lägga 10mm klinker på sand?
Jag skulle vilja lägga ett ljust marmorliknande golv i växthuset och hittar då en del klinker. Frågan är om det verkligen måste vara 20mm tjockt om man lägger på sättsand?
Har sökt på nätet och hittar en del info om att lägga klinker ute och det står då att den bör vara 20mm. Dock hittar jag inte mycket 20mm att välja på och inget alls med ett ganska vitt utseende. Hittar en hel del 10m tjockt i olka storlekar.
I växthuset kommer det vara frostfritt så sanden bör inte röra på sig särskilt mycket. Vad tror ni om att köra på 10mm tjocklek? Vilken plattstorlek är då mest tålig? Jag tänker att en liten platta, säg 15x15cm knappast kommer spricka, men däremot kan den kanske vicka om lasten kommer nära ett hörn eftersom sand kan ge med sig. En jättestor platta, säg 90x90, kommer knappast vicka, men kan förstås knäckas om inte underlaget är perfekt. Jag gissar att någonstans emellan är optimalt?
Har sökt på nätet och hittar en del info om att lägga klinker ute och det står då att den bör vara 20mm. Dock hittar jag inte mycket 20mm att välja på och inget alls med ett ganska vitt utseende. Hittar en hel del 10m tjockt i olka storlekar.
I växthuset kommer det vara frostfritt så sanden bör inte röra på sig särskilt mycket. Vad tror ni om att köra på 10mm tjocklek? Vilken plattstorlek är då mest tålig? Jag tänker att en liten platta, säg 15x15cm knappast kommer spricka, men däremot kan den kanske vicka om lasten kommer nära ett hörn eftersom sand kan ge med sig. En jättestor platta, säg 90x90, kommer knappast vicka, men kan förstås knäckas om inte underlaget är perfekt. Jag gissar att någonstans emellan är optimalt?
Ja alltså nog kommer jag göra det ordentligt, men om du med det menar att jag ska gjuta en platta har jag inte för avsikt att göra det, mest pga att jag vid behov vill kunna gräva upp göra om med bevattningsledningar som går under det tänkta växthusgolvet, men också för att det är dyrare. Ytterligare en fördel med sand under i växthus är att vatten kan rinna ner mellan plattorna och sugas upp.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag är mer tveksam till att det blir bra. Kommer verkligen en 15x15x1cm platta ligga still?
Uteklinker är ju 20mm tjock och det bör funka att ha större plattor utan att dom flyttar på sig eller går sönder
Uteklinker är ju 20mm tjock och det bör funka att ha större plattor utan att dom flyttar på sig eller går sönder
Precis, det tror jag inte heller, alltså att en 15x15x1cm ligger still. Däremot tror jag att en större platta ligger still, men risken för knäckning ökar istället. Frågan är vad som är en optimal storlek när vi pratar balansen mellan liten som inte ligger i still och stor som kan knäckas vid 10mm tjocklek.
Det är typ nåt sånt här jag skulle vilja lägga:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...c-florens-carrara-vit-matt-30x60-cm/p-1013370
Det är typ nåt sånt här jag skulle vilja lägga:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...c-florens-carrara-vit-matt-30x60-cm/p-1013370
Jag tror inte att det kommer att fungera med klinker på sand. Blir för vingligt. Skulle hellre sätta nån ljus marksten. Vill du absolut ha marmor så kanske det går att köpa större betongplattor, typ trädgårdsplattor och limma några rutor marmorklinkers på varje platta. Limmet/fixet bör såklart vara frosttåligt och någolunda flexibelt så att du kan flytta runt betongplattorna utan att klinkerplattorna släpper
Ah, då är jag med, även kallad jordfuktig betong. Ja det är ju såklart en idé, det blir ju poröst så att det inte är så svårt att bila upp om man skulle behöva (Jag har ledningar för automatisk bevattning som går i marken under nu).
Hur gick det med detta? Funderar nämligen själv på att lägga tunnare granitkeramik på sand/grus.
Klicka här för att svara