Vi skall måla vår furutrappa vit. Alla skruvar är sänkta i hål, ca 1 cm djupa och 1 cm i diameter. De är täckta av träpluggar som sticker ut på utsidan. Detta är inte så snyggt tycker jag. Jag skulle vilja fylla hålen med något som man kan måla över. Funderade på att spackla igen men spacklet kanske spricker? Funderade på att såga småbitar rundstav och banka/limma in och slipa ned men det känns som massor av jobb. Några andra idéer?
Martin
Martin
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Tack. Bra tips. Plastic Padding lät ju smart. Är det lätt att spackla och slipa? I så fall låter det väl enklare än att borra upp och såga till och banka i och slipa ned träpluggar?
Plasticpadding är lättspacklat och ganska lättslipat (som alltid vid spackling lägg ner tid på att spackla bra så blir det lätt att slipaköksbyggaren skrev:
Jag skulle köra på träplugg. Om hålen inte är perfekta i kanterna så köp en kvistborr och borra upp hålen. Köp träplugg och limma i med trälim. Plug köpas på på något finskickeri eller bygghandel. Om du bor i Stockholm finns det ett snickeri på Kungsholmen (hantverkargatan) som säljer små förpackningar med både lim och plugg i valfritt träslag. Pluggen slås sen av med ett vasst stämjärn.
När man borrar upp hålen med en kvistborr bör man borra genom en mall som styr hålet. Kan vara en liten bit plywood.
När man borrar upp hålen med en kvistborr bör man borra genom en mall som styr hålet. Kan vara en liten bit plywood.
Det kan man göra.
Men ett tipps för att lyckas med hugget är att titta på hur ådringen i pluggen går. Hugg från det hållet där ådringen på träpluggen"svänger" uppåt. Och hug i flera steg, så ser man hur snittytan blir. Det sista biten tar man försiktigt med handkraft med stämmjärnet.
Men ett tipps för att lyckas med hugget är att titta på hur ådringen i pluggen går. Hugg från det hållet där ådringen på träpluggen"svänger" uppåt. Och hug i flera steg, så ser man hur snittytan blir. Det sista biten tar man försiktigt med handkraft med stämmjärnet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden