2 080 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Bastu: Stomme i tryckt virke
Hej,
en vän till mig ska bygga en liten bastubod på sin tomt. Han insisterar med att bygga stommen till denna bastu i tryckimpregnerat virke. Jag påstår att det är helt fel o dumt att bygga husstomme med tryckt virke. Dessutom helt miljövänligt oriktigt, samt att jag inte känner mig så sugen på att basta där sen... ;-)
Innan han har kommit för långt, vill jag komma med ytterligare råd i frågan. Vad säger den samlade expertpanelen på detta forum?
PS. Har tråden hamnat rätt? Kanske skulle lagt den i bastudelen...
Mvh
en vän till mig ska bygga en liten bastubod på sin tomt. Han insisterar med att bygga stommen till denna bastu i tryckimpregnerat virke. Jag påstår att det är helt fel o dumt att bygga husstomme med tryckt virke. Dessutom helt miljövänligt oriktigt, samt att jag inte känner mig så sugen på att basta där sen... ;-)
Innan han har kommit för långt, vill jag komma med ytterligare råd i frågan. Vad säger den samlade expertpanelen på detta forum?
PS. Har tråden hamnat rätt? Kanske skulle lagt den i bastudelen...
Mvh
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 194 inlägg
Om det tryckta virket är gammalt och har legat i utsatt västkustklimat 10-15 år . Tvättat cirka 5 ggr. Vet ej pga att vi är ärvde verandan,N Nikorasu skrev:
Då kan väl inte så mycket giftiga ångor vara kvar?