A
AbborrenFisk: Tack! Så är det självklart! Jag har skickat in mitt var bara nyfiken :)
5 svar · 2,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Uppenbarligen fel leverantör, eller så tjänar de gott om pengar och tycker inte de behöver dina pengar också... [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
7 svar · 2,2k läst
·
G
greenbay: Det finns produktkrav som tillverkare kan välja att följa. Boverket gör emellanåt kontroller på byggplatser, då är det enbart godkända råspontluckor, med stämpel som godkänns. Här handlar det om genomtrampningsskydd som skall kunna styrkas.
3 svar · 2,3k läst
M
Massito: Jag använder kanske termen "trappstycke" fel, men det jag menar är alltså en betongtrappa likt den nedan, men att man stänger med betongvägg/putsad gipsvägg istället för trä.
1 svar · 877 läst
·
P
paralun: [citat] Jo det första man måste göra är ju att börja mäta, utan mätning så vet man ju inte mer än att det kan synas på väggar. Numera finns det enkla/billiga temperatur/luftfuktighet för "smarta hem". Sen kan det ju vara så att man måste ge upp sina ambitioner med en inredd källare och att det istället är ett biutrymme. Utifrån mätningen så kontrollerar man då luftfuktigheten
13 svar · 1,9k läst
·
J
joppe joppe: Hej Jag tycker att din trappa blev oerhört fin. Skall tillverka en likadan till min källartrappa tänkte jag. Problemet är att jag inte har en svets och kan inte svetsa. Om jag köper delarna skulle du kunna tänka dig att svetsa ihop den åt mig ? För en rimlig summa pengar ? Vänligen Jonas
9 svar · 11,5k läst
·
Lulller
Lulller: Är det putsbruk C?
0 svar · 1,2k läst
·
T
Terrific: [citat] Får fundera lite mer hur jag ska gå till väga, gjuter jag en platta så blir stenkanten runtom kvar och jag måste i efterhand plockas bort den och gjuta en ny, blir lite omständligt men men. Garageporten är till för att kunna köra in mina maskiner
2 svar · 1,1k läst
·
V
Viorel: [citat] Egentligen skulle all väggbekladnad gå bort fram till ramverket (på den röda). Får gipsa sedan igen. När allting är blottad kan jag passa på att förstärka med en regel till. (jag skulle ändå INTE såga den befintliga ). Tack för svaret
4 svar · 968 läst
·
C
Christoffer Stenmark: Hej, Vi bor i ett hus från 1955 och tror innertaket är original. I ett av rummen så har taket tappat sin spänst. Verkar vara någon typ av papp. Går det att spänna eller enklare att riva ned och sätta gipstak?
0 svar · 903 läst
·
T
tergo: behövs inte plugg i den sorten vägg, spräckpanelen brukar sitta med 5-10 mm mellanrum och där brukar vara ca 25mm puts [citat] ja
5 svar · 2,9k läst
·
M
MagHam: Har massor av glasfiberskarvar. Inte en enda hårfin spricka någonstans. Min hypotes är att rekommendationerna baseras på att pappen har bättre skjuvhållfasthet, och att det är fördelaktigt i synnerhet när hus byggs snabbt och utan större hänsyn till fukt eller temperatur.
24 svar · 18,1k läst
T
Testarn: Jag tror också på att vangstycken ska ha stöd i hörnen på trappan och inte "hänga fritt" men kanske inte så mycket för (mot) knarr, utan för stabilitet. Har man ett långt vangstycke som går längs en vägg kan det även vara bra att fästa upp det mot väggen så att det inte "gnikar" när vagnstycket böjs lite under belastning och går mot väggen. Det som är värt att tänka på
8 svar · 2,6k läst
T
Testarn: I hålen för våra brinerör fyllde jag upp med fogskum från insidan för att minska risken för att smådjur skulle komma in den vägen. Sen har vi dränerat så närmast grundmuren så ligger isodrän vilket gör att det inte står vatten där och har inte haft några problem med vatteninträngning, men det var det inte innan vi dränerade heller... så din tanke om lite 8-16 är nog inte fel
1 svar · 3,2k läst
·
T
TheGame: [citat] Ja så där ser det ut ovanför mitt innertak också det är väldigt tunn brunpapp sen svart tunn ovanpå. Om det är intakt, så gips på bara, tejpa ev hål bra
28 svar · 6,4k läst
·
B
BSOD: Är osäker på om en fiberduk är tillräckligt tjock? Beror väl i och för sig även på hur jämn finish befintlig platta är. Antar att risken att plattorna hakar ihop ökar ju mindre avstånd det är mellan plattorna.
3 svar · 1,7k läst
·
J
JOHAN ERIKSSON6668: Och så här blev det. Tack för hjälpen, allihop! [bild]
8 svar · 2,9k läst
·
S
Spikrätaren: cc-300mm👍
1 svar · 827 läst
·
S
I
imported_hans: Hej, håller på med en renovering/nybygge av ett "mindre" hus avsett för hobby. Har nu i sommar flyttat den första delen av huset, där "fotavtrycket" är ca 3.50m x 3.60m Det kommer en lika stor del till av andra änden av huset. Meningen var att förlänga dessa med en nybyggd mellandel. Har fått ett fint tips att göra mellandelen lite större så det bryter av längden på huset (totalt
0 svar · 748 läst
·
B
Byggstinsen: Hej! Har som novis funderat över risken med kall luft som läcker in samt varm luft som läcker ut ur huset. Vi lät nyligen installera luft-luft pump. Installatören gjorde hål i ytterväggen (träpanel) och drog igenom isolerade rör etc. Tätade från utsidan med någon latexfog och likaså från insidan. Det finns en liten luftström in som man kan känna om man håller handen invid hålet.
0 svar · 647 läst
O
Oskarfaglefelt: [citat] Gipset skall vytas [citat] men borde den inte gå hela vägen upp då? Känns lite halvdant tycker jag. Men jag får låta den sitta.
7 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Ta vad du vill, lättbetong/leca/tegel och använd det du har i förrådet, putsbruk/kalkbruk eller liknande, det duger bra att lappa med. Du kan om du vill sätta en tunnare del ytterst som ska putsas, ha en bit frigolt eller rockwoll mellan yttre och inre murning, blir då en extra isolering av hålet.
1 svar · 2,2k läst
KJD
KJD: tänkte på det också, men det är mjuk lättbetong i väggen (enbart) och lite rädd att armeringsjärnen river sönder blocken, ser också på andra ställen att tex avloppsrör är ”upphängt”/stöttat av just släta kopparrör. Hade det vart en tegelmur eller en levande hade ju säkert armeringsjärn klockrent. Är det detta som är rekommenderat sätt? Med tanke på att väggen är
2 svar · 1,7k läst
·
R
rallysmulan: [citat] Ja det kanske dom har, det vore ju toppen. Aha, det ska jag hälsa maken att han kan kolla om det går att fixa(Jag är inte lat som inte gör det själv, jag är handikappad 😊) Låter som en bra, billig och relativt enkel lösning. Tusen tack för att du ville svara!
5 svar · 1,1k läst
R
Rymanoskar: [citat] Tusen tack för hjälpen!
5 svar · 1,4k läst
·
KJD
KJD: Hittade några produkter när jag provade söka med ”slutbleck”, mitt följdproblem blev att jag inte ville ta hål i plåten, då fukt kunde tränga ner där, och mitt reparerade dörrrröskel nu inte är hårdträ längre. Ska leta fram dom på datorn sen, men dom verkade ha en plastdel som kanske hade blivit tät. [citat]
7 svar · 1,8k läst
·
P
patrikd84: Ladda ner Tibnors konstruktionstabeller, i slutet finns dimensioneringstabeller. 80 kN i total last borde betyda att du räknat fram en dimensionerande last som du ska växla av för på 80 kN/4,2 m = 19 kN/m. 4,2 m finns inte i tabeller utan närmaste större än 4,8 m. Så minsta profilen som går att välja enligt den tabeller blir HEB200 men lär säkert vara överdimensionerad en del.
4 svar · 1,7k läst
·
T
Tinototem: [citat] Flyttade nyligen in i ett nybyggt hus med kopplat garage. I huset vars osb, gips och isolerade innevägar standard. I garaget var det bara enkelgips, vi valde då att uppgradera till osb. Insåg under bygget när vi fick k-ritning att de två väggar i garaget där ena väggen var 5,2 meter lång med två dörrar och en vägg var 3.2 meter lång ej hade isolering i innerväggarna. Vi
83 svar · 28,5k läst
R
RogerHql: [citat] Vatten på metall... Funkar nog bara på RF, syrafast!
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.