Går i tankar om ett tvättnedkast.

Nere i källaren, i tvättstugan, mynnar en skorstenspipa (helt rak hela vägen upp) ut som inte används mer. På övervåningen passerar den bakom badrummet.

Tanken har slagit mig att ett hål i badrumsväggen skulle ge ett väldigt smidigt tvättnedkast. Pipan är cirka 300x180mm, vilket borde funka.

Hur fixar man bäst ett bra inre rör för ett sådant nedkast? Spontant känns den enklaste att hitta ett perfekt rör (plast eller metall), 5 meter i rätt dimensioner, och lossa ner det i pipan uppifrån och ta det därifrån. Alternativt kanske någon variant där man försöker blåsa ut plast på väggarna (typ stomme av hönsnät med plastfolie limmad fast inuti, lim utanpå, ner i pipan och skapa övertryck :)) Eller är någon form av glidgjutning med plast en möjlighet? Målet är ju såklart att få ett slätt rör som kan förses med stabil start och slutpunkt (slut och vanlig sopnedkast i toppen, 45° rör i botten) . Pipan i sig kanske bara pluggas efteråt (?).

Några idéer eller råd? Den närmsta pipan som det eldas i är över en meter bort (flera pipor emellan).

Kul idé men något krånglig och kommer kosta en slant. Om du ska följa byggregler för badrum vette fåglarna om en lucka kommer bli godkänd, du kanske inte kan få en hantverkare att bygga så. Risken för vattenskada är minimal om den sitter högt , men ändå.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
namnbyte
Hade nog börjat med att elda på utav totalt vansinne en dag och då ta temperaturen i pipan som ska konverteras, för säkerhets skull liksom.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kul idé men något krånglig och kommer kosta en slant. Om du ska följa byggregler för badrum vette fåglarna om en lucka kommer bli godkänd, du kanske inte kan få en hantverkare att bygga så. Risken för vattenskada är minimal om den sitter högt , men ändå.
Tack för input! Vad tänker du skulle göra det dyrt?

Kikade på denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettnedkast-i-badrum.452241/page-2#post-4762406

För att förtydliga så skulle alltså luckan sitta högt upp på väggen. Ingenting går genom golvet.

Är helt med på att aspekter som tätskikt i badrummet, ventilation i källaren, brandsäkerhet etc måste övervägas också - finns massor med andra aspekter än det jag frågade om såklart. Med det sagt är jag väldigt nyfiken på om någon har några tankar kring genomförandet i själva skorstenen?

namnbyte namnbyte skrev:
Hade nog börjat med att elda på utav totalt vansinne en dag och då ta temperaturen i pipan som ska konverteras, för säkerhets skull liksom.
Det kan ordnas :)

W Weston skrev:
Tack för input! Vad tänker du skulle göra det dyrt?

Kikade på denna tråden: [länk]

För att förtydliga så skulle alltså luckan sitta högt upp på väggen. Ingenting går genom golvet.

Är helt med på att aspekter som tätskikt i badrummet, ventilation i källaren, brandsäkerhet etc måste övervägas också - finns massor med andra aspekter än det jag frågade om såklart. Med det sagt är jag väldigt nyfiken på om någon har några tankar kring genomförandet i själva skorstenen?
Du vet inte hur lätt eller svårt det är att hitta rör eller liknanden som passar i kanalen. Hur dyrt eller inte det är att montera/bygga om kanalen. Lucka/öppning i badrummet blir mer jobb, osv osv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.