Hej.

Jag ska avlasta en bärande vägg och har använt "svenskt trä byggbeskringar"s uträkning om dimensionering av limträbalk, men eftersom de landar i att de behövs en 4050x115 balk så hade jag gärna kikat på stålbalk för att slippa höjden som en limträbalk bygger. Har googlat i evigheter men hittar ingen liknande guide för stålbalkar.
Är de någon som kan hjälpa mig med detta?

Mått på allt samt förslag på limträbalk finns i bifogad bild.

Mvh Jonas

• Dokument med teknisk analys, husmodell, mått, belastningar, normer. Swedish structural engineering calculations.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonas ritsle skrev:
Hej.

Jag ska avlasta en bärande vägg och har använt "svenskt trä byggbeskringar"s uträkning om dimensionering av limträbalk, men eftersom de landar i att de behövs en 4050x115 balk så hade jag gärna kikat på stålbalk för att slippa höjden som en limträbalk bygger. Har googlat i evigheter men hittar ingen liknande guide för stålbalkar.

Mvh Jonas
Den säger väl att du behöver en 115x405, inte 115x4050?

J jonas ritsle skrev:
Hej.

Mvh Jonas
405x115*

P patrikd84 skrev:
P patrikd84 skrev:
Såklart. Helt rätt att den nollan som slank in där inte ska vara där

Ladda ner Tibnors konstruktionstabeller, i slutet finns dimensioneringstabeller.

80 kN i total last borde betyda att du räknat fram en dimensionerande last som du ska växla av för på 80 kN/4,2 m = 19 kN/m.

4,2 m finns inte i tabeller utan närmaste större än 4,8 m. Så minsta profilen som går att välja enligt den tabeller blir HEB200 men lär säkert vara överdimensionerad en del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.