Hej alla

Ska hänga en lampa i hustruns kontor, vikt 2 kg. Vårt hus är från 1967 och innertaket (se bild) i det här rummet är original (såvitt jag kan se). Det känns ungefär som treetex och jag vet från andra rum att det håller för i stort sett ingenting. Jag lyckades tidigare borra och plugga fast två fjäderlätta brandvarnare men mer än så vågar jag mig inte på. Hade därför tänkt leta upp en regel men min regelsökare som normalt funkar klockrent (på väggar) indikerar antingen inget eller indikerar inkonsekvent i taket. Det sitter en dosa i taket av gammal typ (dvs kroken håller locket och sitter skruvad i dosan) och den ska hålla för upp till 15 kg så den måste vara skruvad i någon slags regel/träbalk, dvs nånstans finns det något hållbart att skruva i. Lampan i sig har en hållare som sitter med totalt fyra skruvar så hittar jag bara ett lämpligt ställe att fästa den så torde inte vikten vara något problem.

TL;DR: var kan jag borra så att jag skruvar i det regelverk som håller takskivorna? I skarvarna mellan skivorna?

Vitt tak med profilerade paneler, en rund armatur, en del av färgglad vägg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan skarvarna ( på långa sidan ) så är det en glespanel som plattorna är fästa vid, troligtvis med s.k clips. Tretexplattorna i sig själv håller inte mycket. Det med dosan, så är den säkert fäst in bit gles och ligger tvärs dom andra glesen i taket. Ser ut att vara mellan två gles, då det annars är svårt att få in rören i den.

• Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ovan skarvarna ( på långa sidan ) så är det en glespanel som plattorna är fästa vid, troligtvis med s.k clips. Tretexplattorna i sig själv håller inte mycket. Det med dosan, så är den säkert fäst in bit gles och ligger tvärs dom andra glesen i taket. Ser ut att vara mellan två gles, då det annars är svårt att få in rören i den.
Går alltså reglarna/glespanelen inåt/utåt i bilden (dvs längsmed skivorna) eller vänster/höger (dvs tvärsöver skivorna)? Dum fråga kanske men vill vara säker innan jag börjar borra. :-)

Redigerat:
Längs med.

• Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
Varför borra, det gör man bara om det är något tungt som ska upp. Glesen är säkert 28 mm och det går bra att dra en skruv i utan att den spricker. Plattan är nog 12 -13 mm tjock, 25 mm skruv duger bra.

• Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför borra, det gör man bara om det är något tungt som ska upp. Glesen är säkert 28 mm och det går bra att dra en skruv i utan att den spricker. Plattan är nog 12 -13 mm tjock, 25 mm skruv duger bra.
Ah, ja, nä, det var väl bara gammal vana kanske. Och det klart, även om träet i glesen spricker så syns ju inte det. Tänkte inte på det. :-)

I bland går det fort, ta skruv som är ca 35 mm långa.

lite tveksam till att 28x70 fanns 1967 troligen var det 21x95 på den tiden

Och så här blev det. Tack för hjälpen, allihop!

Vitt tak med tre lampor, skuggmönster, del av fönster med gardin, del av färgglad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.